سیدمحمد حریری یکشنبه در گفت و گو با ایرنا مصرف هورمون با منشأ خارجی، قرار گرفتن در معرض تابش پرتوها، خودداری مادران از شیردهی به نوزاد و تأخیر در بچه‌دار شدن را از عوامل تأثیرگذار در ابتلا به سرطان برس عنوان کرد و افزود: خودداری از مصرف غذاهای پرچرب، انجام سونوگرافی برای زنان پایین 35 سال و انجام ماموگرافی برای زنان بالای 35 سال برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار بیمار سرطانی عضو انجمن خیریه عطوفت در این استان هستند.
حریری افزود: بیشترین سرطان هایی که در بین زنان شایع است شامل سرطان برس (پستان) است که متاسفانه آمار بالایی در این استان به خود اختصاص داده است، هم اکنون 250 زن که این سرطان را دارند عضو انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان هستند.
وی بر پیشگیری و غربالگری در بین زنان تاکید کرد و افزود: حتی با یک خود آزمایی ساده در منزل نیز می توان این بیماری را زودتر متوجه شد، سونوگرافی ها در این زمینه می تواند مفید واقع شود.
حریری اظهار کرد: همچنین 60 زن نیز در این استان دارای سرطان دهانه رحم هستند، سرطان کولون نیز در بین زنان و مردان هر دو شیوع بالایی دارد.
وی با بیان اینکه سرطان کولون مقدار زیادی بستگی به تغذیه دارد افزود: ثابت شده است که برخی از سرطان ها در افراد چاق بیشتر دیده می شود.
وی اظهار کرد: یکی از علت های سرطان روده بزرگ چاقی است، یبوست نیز علت دیگر بروز سرطان روده بزرگ است.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: درمان یبوست به راحتی و با هزینه کم انجام می شود اما زمانی که منجر به بیماری سرطان شود علاوه بر هزینه های هنگفت درمان آن نیز بسیار سخت خواهد شد، پیشگیری بسیار از درمان کم هزینه است.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی با بیان اینکه آمار سرطان گوارش در این استان بیداد می کند گفت: یک سوم بیماران سرطانی در این استان مبتلا به سرطان گوارش هسند، بیشترین سرطان در استان مربوط به دستگاه گوارش است.
وی افزود: سرطان مری، معده، پانکراس، کولون، خون، سینه، پرستات از جمله سرطان ها در این استان هستند.
حریری برخود مراقبتی تاکید کرد و افزود: باید به کودکان خود بیاموزیم چگونه از خود مراقبت داشته باشند، نباید تنقلات، سوسیس کالباس، نمک، روغن زیاد مصرف کنند چرا که یکی از عامل های سرطان گوارش استفاده زیاد از نمک و روغن است.
وی بر نهادینه شدن فرهنگ خود مراقبتی در بین جامعه اشاره کرد و افزود: باید با آموزش و پیشگیری در آینده شاهد کاهش سرطان ها باشیم.
وی همچنین بر آگاهی اقشار مختلف جامعه توسط انجمن ها، دستگاه های مسئول و مربوط و دستگاه های فرهنگی نیز تاکید کرد و گفت: باید هم اکنون قشر های مختلف جامعه را آموزش بدهیم چرا که برخی از سرطان ها از جمله سرطان کولون به شیوه تغذیه بستگی دارد که اگر این مهم رعایت شود از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می شود.
طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان 100 هزار نفر از افراد جامعه مبتلا به بیماری سرطان هستند که روزانه 274 مورد بیمار مبتلا به سرطان در کشور به ثبت می رسد.
اما بیش از 50 درصد افرادی که به سرطان مبتلا هستند از نوع خطرناک و پرهزینه اند.
بیماری سرطان ضربه های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند و همچنین کمیت و کیفیت زندگی افراد و خانواده های آنان را مختل می کند.
به گزارش ایرنا خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد.
کمربند سرطان از شمال ایران از استان هایی همچون استان گلستان تا شمال چین ادامه دارد که خراسان شمالی نیز متاسفانه در این کمربند قرار دارد و به همین دلیل در برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش نسبت به میانگین کشور بیشتر و روند افزایشی دارد.
بر اساس آخرین آمار اداره کل ثبت احول خراسان شمالی این استان 864 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.