به گزارش ایرنا، علی اکبر رمضانی روز چهارشنبه در همایش زلزله، کیفیت ساخت و مدیریت بحران استان اظهار کرد: مقررات ملی ساختمان در سال 74 ابلاغ شد و مقرر بود این قانون طی 10 سال در سطح کشور جاری و ساری شود اکنون بیش از 2 دهه از ابلاغ این قانون سپری شده اما این امر محقق نشده است.
وی افزود: قانونگذار لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان را در تمام ساخت و سازها مصوب کرده و براساس این قانون باید رعایت مقررات ملی ساختمان تا سال 84 به طور کامل در تمام ساخت و سازها اجرا می شد اما به خاطر برخی موارد این قانون به درستی اجرایی نشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با انتقاد از اجرایی نشدن کامل این مقررات گفت: آیا علت اجرایی نشدن مقررات ملی ساختمان سلیقه ای بوده و یا براساس منطق محقق نشده است؟
رمضانی با تاکید بر اینکه هدف قانونگذار، تامین ایمنی و رفاه بهره برداران از ساختمان ها است گفت: تا زمانی که در تولید و ساخت ساختمان قانون مدیریت نشود و همه عناصر دخیل در آن، به وظایف و تکالیف عمل نکنند، نمی توان به اهداف دست پیدا کرد.
وی اظهار کرد: به هنگام حادثه و ایجاد خسارت به دنبال مقصر می گردیم و بعضا انگشت شماتت و سرزنش به سوی مهندسان نشانه می رود اما نباید فراموش کرد خسارت ها در یک حادثه نتیجه عملکرد نامناسب یک سیستم و مجموعه است.
وی گفت: البته در سال های اخیر توجه به رعایت مقررات ملی ساختمان بیشتر شده است و خوشبختانه خسارت های مالی و جانی در زلزله های چندسال گذشته به طور محسوسی کاهش داشته است.
وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا رعایت قوانین و مقررات ساختمان و مقاوم سازی ساختمان ها از شدت صدمات و آسیب ها در زمان حادثه ها کاسته شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی بر استفاد از توان و مهارت فنی مهندسان در اجرای پروژه ها تاکید کرد و افزود: باید از ورود مصالح ساختمانی غیر استاندارد و کیفیت پایین در امر ساخت و ساز جلوگیری کرد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.