به گزارش ایرنا محمد صمدی روز چهارشنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان خراسان شمالی اظهار کرد: این میزان کالا به ۲۷ کشور دنیا صادر شده است.
وی افزود: با وجود تحریم ها، تورم و نداشتن زیرساخت های صادراتی استان از قبیل نبود مرز تردد با کشور ترکمنستان، بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و نبود دریا و بنادر و کمبود راه آهن و فرودگاه بین المللی و سایر مشکلات دیگر توانستیم در سطح کشور در زمینه صادرات فعال ترین استان به شمار آییم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: اتاق بازرگانی استان در بین اتاق های بازرگانی استان ها به خصوص استان های همجوار ترکمنستان مجوز اتاق مشترک بین ایران و ترکمنستان را کسب کرده است که هم اکنون در هر حال ثبت و پیگیری دبیرخانه های مشترک طرفین هستیم.
صمدی اظهار کرد: به منظور توسعه اقتصادی و افزایش صادرات و و واردات و تسهیل در ویزا و روادید و وصول مطالبات تجار و بازرگانان و مشارکت در نمایشگاه های طرفین و اعزام و پذیرش هیأت های تجاری و بازاریابی طرفین و سایر موارد دیگر که برنامه ریزی شده یک هیات تجاری و بازاریابی به صورت کشوری و استانی در ماه های آینده به ترکمنستان اعزام خواهد شد.
وی گفت: اتاق بازرگانی استان مجوز رسمی استان معین کشور تاجیکستان را کسب کرده است که از طریق اتاق بازرگانی خراسان شمالی استان های کشور و مسائل و مشکلات خودشان را پیگیری کنند که در سال جاری یک هیات تجاری و بازاریابی به منظور توسعه اقتصادی به کشور تاجیکستان اعزام می کنیم.
وی خواستار پرداخت به موقع مشوق ها و جوایز صادراتی و سرمایه در گردش با نرخ مناسب به صادرکنندگان و ارائه یارانه از طریق معافیت های مالیاتی شد و افزود: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال تولید کننده ها باید حمایت شود.
این آیین با حضور مسئولان کشوری، استانی، تولید کننده ها و تجار در سالن اجتماعات اصناف خراسان شمالی برگزار شد و در پایان از تعدادی از صادر کننده های نمونه تقدیر شد.
خراسان شمالی 450 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.