در سالیان گذشته بجنورد به لحاظ پذیرش مهاجر ، خصوصا از روستاهای اطراف رشد بسیار زیادی داشته . روند افزایش تعداد خودروها روز به روز شتاب بیشتری می گیرد . اما خیابانها همچنان همان خیابانهای قبلی است . یکی دو تا میدان چهارراه شده اند و یک پل روگذر احداث شده که البته شروع تا خاتمه اش داستان شد برای شهر .
پارکهای شهر تا حدی بهسازی شد که البته جای سوال دارد . وجود میدان والیبال با کاربری شرط بندی در پارک شهر برای ساکنین منطقه مشکل ساز است . نورپردازی انتهای پارک و فضای بازی بچه ها به تمام معنی افتضاح است و زمینه ی حضور اوباش و معتادان فراهم .
شهربازی به نسبت اوضاعش بهتر است . هرچند جرات عبور از بین توپهای بیشمار را هر کسی ندارد . فضای ورزش جوابگوی متقاضیان نیست یا بازی در محل تردد دیگران لذت بیشتری دارد موضوعی است که جای مطالعه دارد .
خود شهربازی هم که آدم را یاد فیلم های هالیوود و کابوهایی می اندازد که از لای خرابه ها و خانه های متروکه منتظر شکار هستند .
پارک افرینش هم اوضاع بهتری ندارد .
همه ی اینها هم معضل شهری هستند و هم معضل فرهنگی .
کلا شهر جای برای تفریح ندارد . باباامان و بش قارداش هم جدیدا مشکل دار شده اند .
بابا امان با کفسازی جدیدش جای مناسبی برای راه رفتن نیست هرچند لیاقتش بیش از اینهاست .
خلاصه در سالیان گذشته هیچ چیز اضافه نشده . جای فضاهای سبز کوچک در محلات خیلی خالی است . تفریح خیلی ها در شهر راه رفتن در خیابان شده . گویی مدتهاست کسی به فکر فرهنگ سازی نبوده . خانه های فرهنگ بیشتر یا نمایشگاهند یا جایی برای عکس های سلفی یهویی .
اینها دردهای شهر من است . دردهایی که سالهاست بار سنگینی بر گرده ی پاریسمان گذاشته .
کم کم شهروندان شاد بجنوردی جایشان را می دهند به ادمهای باکلاس تری که دیگر لبخند نمیزنند . جای آن سادگی و شادبودن را انگار چیزی پر کرده است . یک حباب تو خالی به نام روزمرگی .
شهرداری مشغول نظارت به ساخت و سازهاست تا نکند کسی خلاف کند و پولش را ندهد . خلاف مهم نیست انگار . شاید گزافه نباشد اگر بگوییم امروزه هر خلافی می تواند قانونی شود اگر پولش را داشته باشی .
دلم گرفته ، تنگ شده برای پاریس کوچولویمان . عروس شمال شرق کشور .
همشهریان ، عزیزان ، این راه که می رویم به کجا ختم خواهد شد . کجاست همت عالی و وحدت و اتحاد تا شهرمان دوباره شهر شود .
ما با وجود این همه درد هنوز امیدواریم . امیدوار به پشتوانه ی شما .

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
مهدی وحدت(استاد دانشگاه و پژوهشگر)
7184/1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.