به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، همچنین هیأت وزیران در جلسه دیروز خود که به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری برگزار شد، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان نماینده دولت به منطقه اعزام کرد.هیأت وزیران به منظور ارتقای جایگاه بین‌‌المللی ایران در شاخص ‌های سهولت انجام کسب و کار و مقررات ‌زدایی، تکالیفی را برای دستگاه‌‌ها تعیین کرد.شاخص‌‌های یاد شده عبارتند از: شاخص شروع کسب و کار، شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز، شاخص ثبت مالکیت، شاخص دسترسی به برق، شاخص تجارت فرامرزی، شاخص‌‌های اجرای قراردادها، ورشکستگی و پرداخت دیون و ثبت مالکیت، شاخص اخذ اعتبار و شاخص پرداخت مالیات و حق بیمه تأمین اجتماعی.
هیأت دولت با هدف حفاظت از سپرده‌های خرد سپرده‌گذاران از طریق تضمین ارائه شده از سوی صندوق ضمانت سپرده‌ها و تسهیل محاسبه حق عضویت اولیه در این صندوق، آیین‌نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده ها را اصلاح کرد.بر این اساس، مؤسسه اعتباری شامل بانک‌ یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی، مؤسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن و شعبه بانک خارجی است که به‌موجب قانون با مجوز بانک مرکزی تأسیس‌شده و تحت نظارت بانک مرکزی است. شرکت تعاونی اعتبار و صندوق قرض‌الحسنه در شمول مؤسسه اعتباری نیست.براساس آیین‌ نامه یاد شده، متناسب با ریسک‌ فعالیت‌های مؤسسه اعتباری، حداکثر تا 2 نوبت در هرسال از مؤسسه اعتباری ذی‌ربط حق عضویتی تحت عنوان حق عضویت خاص دریافت می‌شود.
**امداد‌رسانی سریع به آسیب دیدگان زلزله خراسان شمالی
هلال احمر خراسان شمالی: عملیات جست‌و‌جو پایان یافته و حادثه دیدگان در چادرهای موقت اسکان یافته‌اند / این زلزله 2کشته و400مجروح بر جای گذاشت
بجنورد - علی اصغر افتاده/ زلزله 5.7 ریشتری ساعت 22 و 30 دقیقه و58 ثانیه شنبه شب گذشته که در عمق 11 کیلومتری زمین در «پیش‌قلعه» مانه و سملقان خراسان شمالی رخ داد، باعث شد تا در لحظات اولیه برق بسیاری از نقاط شهر بجنورد که در 22 کیلومتری کانون زمین لرزه قرار داشت، قطع شود. به‌دنبال این حادثه مردم منطقه سراسیمه از منازل خارج شدند و تا پاسی از شب را در خیابان‌ها و فضاهای باز به صبح رساندند. به محض وقوع زلزله بر اساس فرآیندهای مدیریتی زمان بحران، مدیران استان و در رأس آنان استاندار خراسان شمالی تشکیل جلسه دادند و با دریافت گزارش‌های میدانی از مناطق زلزله زده؛ نیروهای امداد و نجات و جست‌و‌جو را به 19روستای خسارت زده اعزام کردند. همزمان با این اقدام استاندار خراسان رضوی به‌عنوان استان معین با تماس تلفنی با استاندار خراسان شمالی از آمادگی نیروهای امدادی و نجات آن استان برای اعزام به منطقه خبر داد.
***پایان عملیات جست‌و‌جو و نجات
«حسن شکوری نسب» مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی با اشاره به اینکه عملیات جست‌و‌جو و نجات که بلافاصله بعد از وقوع زلزله آغاز شده بود پایان یافته، اظهار داشت: عملیات امداد ادامه دارد و حدود 80درصد حادثه دیدگان در چادرهای موقت اسکان یافته‌اند. به گفته وی، شنبه شب گذشته 473 چادر درمناطق زلزله‌زده برپا، 500 تخته پتو و 946 تخته موکت بین مردم منطقه توزیع شده است. شکوری نسب تصریح کرد که در مجموع 37 تیم اعزام جست‌و‌جو، نجات و امداد به مناطق زلزله زده اعزام شدند که 2 تیم از هلال احمر استان سمنان، 3 تیم از گلستان و 3تیم آنست (سگ‌های امداد و نجات و مربیان) هم به منطقه اعزام شده‌اند.
***شمار مصدومان زمین لرزه
همچنین «تقی دولت آبادی» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شمار مصدومان زمین لرزه شنبه شب گذشته استان به 400 نفر افزایش یافت، اما آمار فوتی‌ها همان 2 نفر است. دولت آبادی با اشاره به اینکه 223 نفر از این مصدومان به صورت سرپایی درمان و 177 نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند و هم‌اکنون 57نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند، افزود: 26نفر از مصدومان تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و یکی از مصدومان برای درمان به بخش ویژه منتقل شده که اکنون در این بخش بستری است. در این حادثه طبیعی 2 نفر به علت شدت ضربه وارد شده فوت کرده‌اند. شنبه شب گذشته 26 نفر از مصدومان توسط مأموران اورژانس 115 به مراکز درمانی اعزام و 16 نفر نیز در محل درمان شده‌اند.
***وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان
در همین حال، محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با تکذیب برخی اخبار مبنی بر افزایش تعداد فوتی‌های حادثه زلزله از 2 نفر به 3 نفر، گفت: بر اثر این حادثه 400 مصدوم و 2 فوتی داشتیم و به حدود 20 روستا آسیب و خساراتی به ابنیه وارد شد. به دلیل اینکه تمام منازل روستاییان را بیمه کرده ایم، مشکلی بابت پرداخت خسارت نخواهیم داشت. وی تصریح کرد: از مردم عزیز این مناطق انتظار داریم که با توجه به توزیع اقلام امدادی و مواد ضروری بین خسارت‌دیدگان، همانند همیشه با روحیه ایثارگری خود نیروهای امدادی را در توزیع مناسب این اقلام یاری برسانند. صالحی با اشاره به اینکه تاکنون 500 تخته چادر و پتو بین آسیب دیدگان توزیع شده، افزود: گاز 11 روستا شنبه شب گذشته به دلیل نشت گاز قطع شد که اکنون یکی از آنها وصل شده و بقیه هم درحال انجام است و مشکل قطع برق هم نداریم و از 2 روستایی که شبکه آب آنها خسارت دیده بود، مشکل یکی از آنها برطرف شد و دومی هم درحال رفع مشکل است. از زمان وقوع زلزله، شورای هماهنگی مدیریت بحران استان دو بار تشکیل جلسه داده و ستادهای بحران شهرستان‌ها نیز اوضاع را رصد و مدیریت می‌کنند.
***قدردانی از سرعت عمل در ارائه خدمات
استاندار خراسان شمالی همچنین در دیدار«مرتضی سلیمی» رئیس سازمان امداد و نجات کشور که برای نظارت به شیوه خدمات‌رسانی خود را به مناطق زلزله زده رسانده بود، از سرعت عمل و ارائه همزمان خدمات جست‌وجو و امدادرسانی و اسکان زلزله‌زدگان و تلاش همه دست‌اندرکاران مدیریت بحران استان قدردانی کرد.
پاکسازی ریزش‌های ناشی از زمین‌لرزه در راه‌های خراسان شمالی
«علی اصغر بدیعی مقدم» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی هم گفت: آوارهای ریزش کوه ناشی از وقوع زمین لرزه در 12 جاده این استان پاکسازی شده است. در بازدیدهای انجام شده از 15 جاده فرعی و روستایی استان که ریزش کوه در آن گزارش شده یا محتمل بود، 12 راه روستایی و فرعی پاکسازی شده است. راه روستای «طراقی» که مسدود شده بود نیز با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شده است.
***وصل جریان گاز روستاهای زلزله زده بجنورد
از طرفی، «حسن رضا میر بلوکی» مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی هم اظهارداشت: جریان گاز 3 روستا از 11 روستای زلزله زده از توابع بجنورد که به منظور ایمنی و جلوگیری از آتش‌سوزی قطع شده بود، دیروز وصل شد. پس از وقوع زلزله 5.7 ریشتری گاز 11 روستای محدوده بجنورد - مانه سملقان قطع شده که تلاش برای وصل گاز همه روستاها در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: با اقدام بموقع امدادرسانان و گازبانان بجنورد و مانه و سملقان در لحظات اولیه وقوع زلزله، بازدید از ایستگاه‌ها صورت پذیرفت و علمک‌های شکسته و اتصالات ایمن‌سازی و از گسترش بحران جلوگیری شد.
***بررسی خسارت زمین لرزه در روستاها
با این حال، «علی روحانی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: 25 اکیپ از این بنیاد برای بررسی وضعیت و برآورد میزان خسارت‌های وارد شده به منازل در روستاهای بجنورد و مانه و سملقان اعزام شده است. 18 اکیپ به روستاهای زلزله زده شهرستان بجنورد و 8 اکیپ نیز به روستاهای آسیب دیده از زلزله اعزام شده‌اند. هر اکیپ به چند روستا از شهرستان‌های مزبور اعزام می‌شوند و وضعیت خسارت‌های وارد شده به منازل را بررسی می‌کنند. وی با بیان اینکه میزان خسارت‌ها در حال برآورد است، گفت: یکی از دغدغه‌ها در وقوع بحران، سکونت مردم روستاها در منازل غیرمقاوم و خشتی و گلی است. وی با اشاره به اینکه منازلی که با رعایت شرایط فنی و اصولی ساخته شده‌اند خسارتی ندیده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس نیاز است تا نسبت به مقاوم‌سازی منازل روستاییان اقدام شود.
بر اساس گزارش‌های مدیریت بحران استان، اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عصر دیروز به خراسان‌شمالی سفر کرد تا با شرکت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، آخرین وضعیت مناطق حادثه دیده را مورد بررسی قرار داده و تصمیمات احتمالی و در سطح ملی نیز اتخاذ شود.
«حسن نوری» مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم با اشاره به اینکه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دیروز بعداز ظهر به نمایندگی از رئیس جمهوری برای رسیدگی به مناطق زلزله زده این استان به بجنورد سفر کرد، گفت: این وزارتخانه با توجه به تأکیدات رئیس جمهوری، در ارائه خدمت به زلزله زدگان و حادثه دیدگان هیچ محدودیتی ندارد و تمامی خدمات درمانی و امدادی تا برطرف شدن نیازمندی به صورت رایگان به آنان ارائه خواهد شد.
7184/1744 **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.