به گزارش ایرنا محمد لاروسی روز یکشنبه در نشست با تجار، بازرگانان و فعالان بخش کشاورزی خراسان شمالی ایران را کشوری ثروتمند دانست و افزود: برای ارتباط تجاری و برقراری ارتباط باید مسئولان دو کشورهمکاری و مساعدت های لازم را در زمینه تجارت داشته باشند.
وی بر برقراری ارتباط مناسب دو سویه، گفتمان های لازم در برابری تعامل تجاری تاکید کرد و افزود: در صادرات تنها بسته بندی و تولید کالا مدنظر نیست بلکه با برقراری ارتباط باید بتوانیم ارتباط تجاری و بازار را به دست بیاوریم.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر شرکت در نمایشگاه های بین المللی در حوزه کشاورزی نیز تاکید کرد و افزود: تهیه بذر با کیفیت و مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است که کشاورزان باید این امر را مد نظر قرار دهند تا محصولات با کیفیتی تولید کنند که قابلیت صادراتی را نیز داشته باشد.
این سرمایه گذار مراکشی الاصل گفت: محصولاتی از جمله خشکبار، سیب، زعفران، فلفل دلمه ای از جمله محصولات مورد توجه کشور هلند است .
وی همچنین باید محصولاتی کشاورزی که به کشور های اروپایی صادر می شوند باید گواهینامه های لازم را داشته باشند.
وی بر فناوری در زمینه کشاورزی تاکید کرد و افزود: انار مهم ترین و عمده ترین محصولی است که به کشورهای اروپایی صادر می شود.
سرمایه گذار هلندی همچنین بر بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: کیفیت و داشتن استاندارد شرط اول برای صادرات محصولات کشاورزی از ایران به کشورهای اروپایی است.
لاروسی در ادامه کشور مراکش را یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه کشاورزی ذکر کرد و افزود: این کشور با کم آبی مواجه است اما کشاورزان این کشور با اجرای طرح های علمی و سامانه های آبیاری نوین و همچنین مشارکت توانسته اند این مشکل را رفع کنند و سالانه محصولات کشاورزی با کیفیت زیادی تولید کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه هدف از سفر سرمایه گذار هلندی به این استان را بازار یابی محصولات کشاورزی و آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های این استان عنوان کرد.
محمد صمدی افزود: محمد لاروسی مسئول بخش مارکتینگ و امور بین الملل کشور هلند است که به منظور شناسایی توانمندی ها و شناسایی محصولات مورد نیاز در حوزه صادرات در زمینه محصولات باغی و زراعی به این استان سفر کرده است.
صمدی یکی از ظرفیت ها و توانمندی استان در حوزه صادرات را محصولات کشاورزی دانست و گفت: سالانه محصولات باغی و زراعی پاک و سالم در این استان تولید می شود که باید برای صادرات آنان برنامه ریزی کنیم.
وی اظهار کرد: از جمله محصولات انگور، سیب، پیاز، سیب زمینی و سایر در این استان قابلیت صادرات دارد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار هکتار انواع محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی این استان بخشی زیادی از محصولات کشاورزی این استان پاک و سالم تولید می شود که نیاز است شرکت های مختلف در این راستا برنامه ریزی کنند و با برند سازی، رعایت استاندارد ها و بالا بردن کیفیت نسبت به صادرات محصولات کشاورزی این استان اقدام کنند.
هم اکنون 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان فعالیت می کنند و متاسفانه سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی خراسان شمالی به دلیل قیمت پایین، نبود بازار فروش، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بر روی دست کشاورزان باقی می ماند.
3007/6042 خبرنگار: ربابه صانعی **انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.