به گزارش ایرنا محمد صمدی پنجشنبه در اولین سمینار بین المللی تخصصی آموزشی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری بازار عراق که در این استان برگزار شد اظهار کرد: هم اکنون این استان با 26 کشور دنیا رفت و آمد تجاری دارد که باید زمینه های سایر کشورها را نیز فراهم کنیم.
وی افزود: اتاق بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی این استان با همکاری یک شرکت خصوصی و سازمان برنامه بودجه، سازمان صنعت و معدن و تجارت و دستگاه های اجرایی استان در راستای تحقق اهداف شعار امسال اقتصادی مقاومتی –تولید و اشتغال این سمینار تخصصی و آموزشی را برگزار کرده است.
وی بر بهره برداری هر چه بیشتر از توانمندی های اقتصادی دو کشور به منظور مبادلات تجاری و اقتصادی تاکید کرد و افزود: چگونگی برای دستیابی به بازارهای صادراتی جدید و نحوه تقویت و رقابت پذیری اقتصادی و چگونگی تشویق سرمایه گذاران، ایجاد تعامل فعال با کشورهای منطقه و تنوع به پیوندهای اقتصادی با اقتصادهای نوظهور و مناسبترین ساز و کار انجام معاملات تجاری متقابل و چگونگی مقابله با تحریم های اقتصادی و بهره گیری از دیدگاه های تخصصی صاحب نظران و فعالان بخش صنعت و معدن و تجارت از اهداف این همایش است.
صمدی گفت: استان خراسان شمالی دارای صدها کارخانه و واحدهای بزرگ، کوچک و متوسط تولیدی است که از مزیت های نسبی برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف برخوردار است.
وی افزود: این استان در شمال با کشور ترکمنستان که 310 کیلومتر مرز مشترک خشکی و آرامی دارد و حضور قومیت های مختلف با فرهنگ های متنوع همنشینی جذاب و در خور تحسینی برای تولیدات صنایع دستی فراهم آورده است.
وی گفت: بسیاری از نقوش و تکنیک ها از قومی به قوم دیگر راه یافته به گونه دیگر می توان مجموعه هنرهای سنتی و صنایع دستی خراسان شمالی را چشم اندازی بدیع از تکامل اندیشه ها دانست.
وی گفت: بر اساس شواهد و مستندات تاریخی استان خراسان شمالی در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته که موجب رونق اقتصادی و اجتماعی دوران های مختلف بوده است.
به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین آمار اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی میزان 54 هزار و 654 تن کالا از این استان به ارزش 6میلیون 944هزار دلار درسال 95 به مقصد کشور عراق صادر شده که این کالاها شامل مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات کشاورزی بوده است.
این استان پارسال، 94 میلیون و 400 هزار دلار به وزن 728 هزار تن انواع محصول به سایر کشورها صادرات داشته است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
******
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
3007/ 1744خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: علی اصغر افتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.