حامد چمن رخ سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید بتوانیم در کنار خلاقیت ها و نوآوری ها، هویت و اصالت فرش را نیز حفظ کنیم.
وی افزود: فرش ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهان زیادی دارد و این علاقه و ذائقه به واسطه اصالت آن ایجاد شده است و ما باید بتوانیم این اصالت را صیانت و حفاظت کنیم.

* فرش های استان از تهران و اصفهان صادر می شود
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی گفت: به علت نبود زیرساخت های مناسب، فرش های این استان از تهران و اصفهان صادر می شود.
وی افزود: به همین علت آمار صادرات فرش استان به خارج از کشور در دسترس نیست تا بتوان در این زمینه برنامه ریزی صحیحی انجام داد.
وی گفت: فرش‌های استان پس از بافته شدن برای پرداخت و شست‌وشو به تهران و سایر شهرها ارسال و از همان‌جا نیز صادر می‌شود.

*تولید و صادرات فرش کاهش یافته است
چمن رخ با اشاره به اینکه امسال، سال خوبی برای فرشی ها نبود گفت: امسال تولید و صادرات فرش به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
عامل توسعه کنسرسیوم صادراتی فرش و دستبافته های داری خراسان شمالی اظهار کرد: در عمل اتفاق خوب و موثری برای بازار فرش در سطح بین الملل رخ نداده است.
وی خاطرنشان کرد: صادرات فرش دستباف در سال جاری در مقایسه با سال گذشته میزان قابل توجهی افت داشته است و در این زمینه، عوامل مختلفی در نزول و کاهش میزان تولید و صادرات فرش دستباف نقش دارند.
چمن رخ تصریح کرد: از بافنده و تولیدکننده تا طراح و صادر کننده هر کدام به نوعی در این زمینه مقصر هستند و دولت و سازمان های متولی نیز نقش خود را به خوبی ایفا نکردند.
وی با بیان اینکه مرکز ملی فرش نیز رسالت خود را به خوبی انجام نداده است گفت: تولید کنندگان همچنان در فعالیت های خود بر راه اشتباه گذشته اند و هنوز همان طرح و نقش تکراری را می بافند، بدون اینکه نیاز و سلیقه بازار را جویا شوند و بر اساس آن تولید کنند.
وی افزود: در این زمینه کسانی هم هستند که عجولانه دست به خلاقیت و نوآوری می زنند و تولید را دچار آسیب می کنند.
چمن رخ تصریح کرد: فرش دستباف که خود الگوی فرش ماشینی است، امروز از فرش ماشینی الگو می گیرد و برخی تولید کنندگان از طرح ها و نقشه های فرش ماشینی در تولید فرش دست باف استفاده می کنند و این امر هویت و اصالت فرش دستباف را دچار خدشه می کند.
در خراسان شمالی حدود 18 هزار کارگاه قالیبافی با 21 هزار بافنده وجود دارد و طبق گزارش اتحادیه فرشبافان، این استان حدود 9 درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده است.
خراسان شمالی برای سامان دادن به صنعت فرش دستباف، خوشه صنعتی فرش را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند در این قالب، فرش دستباف استان را با طرح و نام این منطقه به بازارهای داخلی و جهانی عرضه کند.
همچنین شهرک فرش نیز با هدف ساماندهی کارگاه های تولید و عرضه فرش در شهرک صنعتی بجنورد، فعال شده است.
به گفته مسئولان مربوطه کمبود نقدینگی، پایین بودن کیفیت تولیدات و متناسب نبودن تولیدات فرش دستباف با سلائق مشتریان و نیز کمبود امکانات زیرساختی از اساسی ترین مشکلات فعالان این صنعت در این استان است.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.