به گزارش ایرنا، هم اکنون مشکلات مالی و معیشتی، نداشتن بیمه و عدم حمایت مسئولان از این هنرمندان مهم ترین مشکلات این قشر از جامعه است که کار را برای آن ها سخت کرده است.
از سویی آنان معتقدند: این هنر سنتی هنوز در بین مردم رواج داده نشده است که باید برای ترویج آن در جامعه تلاش بیشتری انجام شود یا اینکه تبلیغات و برنامه های تلویزیونی و رادیویی با حضور هنرمندان این عرصه پخش شود تا مردم با این هنر آشنا شوند.
یکی از هنرمندان فعال در این عرصه با اشاره به استقبال کم مردم به موسیقی سنتی گفت: درحالی که شیروان از نظر کیفی هنرمندان بسیار بزرگی در این عرصه دارد مردم حاضرند پول بسیار بیشتری را به هنرمندان ملی، به خصوص موسیقی پاپ پرداخت کنند.
مهدی پسندیده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: واقعیت تلخ این است که موسیقی جامعه ایران پاپ زده شده و رغبت مردم به این سمت بیشتر است در حالی که کشور ما انواع موسیقی‌های ایرانی غنی است.
وی گفت: همچنین کیفیت کار خواننده آنچنان مدنظر برخی افراد نیست، بلکه این سیمای اوست که مورد توجه قرار می‌گیرد و طرفداران بیشتری را جذب می کند.
یکی دیگر ازهنرمندان موسیقی این خطه با تأکید بر این‌که در شهرستان شیروان در هر نوع موسیقی، گروه‌های بسیار قوی در حال فعالیت هستند می گوید: فضایی به وجود آمده که هنرمندان در بسیاری از دیگر استان ها به دلیل برخی زمینه‌ها، رشد بیشتری دارند، اما هنرمندان بومی این خطه تنها از نظر بنیه مالی از آنها عقب افتاده‌اند ولی به جهت کار فنی و کیفی، کم و کسری ندارند.
ابراهیم پیرایش با بیان اینکه گروه‌های موسیقی این شهرستان از توان مالی لازم برخوردار نیستند اظهار کرد: از طرفی دیگر به دلایلی که گفته شد، مردم رغبتی نشان نمی‌دهند و گروه‌های موسیقی بومی این شهرستان به دست فراموشی است.
وی با بیان اینکه شیروان ظرفیت برگزاری جشنواره دائمی آموزشگاه های آزاد هنری را در عرصه موسیقی دارد و این امر مستلزم حمایت است گفت: ضروری است زیرساخت های لازم در حوزه موسیقی و آموزشگاه فراهم شود و شیروان را با توجه به ظرفیت عظیمی که دارد معرفی کنیم.
بخشی معروف خراسان شمالی هم گفت: اکنون نه تنها بر هنر موسیقی مقامی که بر سازهای کمانچه، قوشمه، دهل و ... نیز گرد غربت نشسته و دیگر این سازها در بین جوانان و اهالی این خطه طرفدار چندانی ندارند.
حسین ولی نژاد معروف به بخشی شمال خراسان که دارنده نشان درجه دو هنر موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اظهار کرد: تنها راه برون رفت از این وضعیت برگزاری کلاس های آموزش موسیقی و پر کردن اوقات فراغت جوانان این منطقه می باشد که مدتی است با این هنر موسیقی اصیل و بومی منطقه خود و سازهای محلی فاصله گرفته اند تا دوباره با آنها مانوس شوند.
وی با اشاره به این که وضعیت آموزش این هنر بسیار ضعیف است، می گوید: در شیروان کلاس آموزشی یا آموزشگاهی در این زمینه نداریم و اگر مجوزی داده شود حاضرم در زمینه این هنر به جوانان آموزش بدهم.
این هنرمند موسیقی مقامی با اشاره به ویژگی های موسیقی مقامی خراسان شمالی افزود: موسیقی ما با ساز دوتار، که سازی عرفانی است، اجرا می شود و ˈبخشیˈ به کسی اطلاق می شود که علاوه بر آواز خواندن و نواختن، بر شعر تسلط داشته باشد.
ولی نژاد در ادامه به مشکلات مالی عمده هنرمندان این رشته اشاره کرده و می گوید: ضعف صندوق حمایت از هنرمندان موجب شده تا فعالان این رشته از حمایت مالی لازم بی نصیب بمانند
وی که موفق به دریافت درجه دو هنری موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده، تاکنون چندین عنوان برتر جشنواره های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری را کسب کرده و در چندین کشور خارجی نیز به اجرای برنامه پرداخته است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان با بیان اینکه هم اکنون 150 نفر در عرصه موسیقی مقامی فعالیت دارند گفت: بیشترین مشکلات این قشر، مشکلات مالی و معیشتی است زیرا که اکثرا آنان از کارافتاده و سن شان زیاد است.
احمد زیبایی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت موسیقی مقامی و سنتی در این استان و شهرستان با بیان اینکه اکثرا هم شغلی به غیر از موسیقی ندارند اظهار کرد: از سویی مردم در مجالس کمتر از موسیقی مقامی و محلی استفاده می کنند که درآمدزایی هم برای آنان ندارد گرچه گاها کمک های نقدی و غیر نقدی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد اما بیشتر نیازمند حمایت هستند.
وی گفت: در راستای تقویت فرهنگ بومی، محلی، آیین ها و سنت های دیرینه مردم بیشتر باید از هنر هنرمندان محلی استفاده کنند تا سنت های گذشته هنری زنده شود.
زیبایی افزود: شماری از هنرمندان این شهرستان در زمینه موسیقی مقامی موفق به کسب مقام های کشوری و بین المللی شده اند و این زمینه خوبی برای ترویج این رشته از موسیقی است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان با بیان اینکه مردم باید در مراسم شادی و عروسی از موسیقی مقامی و محلی خود استفاده کنند گفت: زیرا که موسیقی های غربی با فرهنگ ما سازگار نیست و صدای ناهنجار زیای را دارد و در این راستا سعی کرده ایم در اجرای مراسم ها از ظرفیت های هنرمندان موسیقی مقامی و محلی خود شهرستان استفاده شود.
زیبایی افزود: جوانان باید به خودباوری برسند و بدانند که با فضاهای اندک که برای آن‌ها فراهم می شود هم می‌توانند خلاقیت داشته و هم استعداد خود را بروز دهند و به دنبال استفاده از کلاس‌های آموزشی باشند.. .
وی گفت: هم اکنون پی گیر راه اندازی اولین آموزشگاه موسیقی در این شهرستان هستیم.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/6042 گزارش از: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.