بیش از 15 هزار قلاده سگ در استان خراسان شمالی طی سال گذشته واکسیناسیون شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از واکسیناسیون بیش از ۱۵ هزار قلاده سگ در این استان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش جماران، دکتر حسن قاسمی فرد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: هاری یکی از بیماری های مشترک میان انسان و دام است که به منظور پیشگیری از بیماری هاری امر واکسیناسیون انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های مشترک انسان و دام طی سال گذشته به ۹ میلیون و ۵۴۴ هزار راس رسید، گفت: این رقم حاصل تلاش یک ساله دامپزشکی استان در بخش های دولتی و خصوصی است و سیاست‌های مبارزه با بیماری‌های دامی در خراسان شمالی بر اساس پیشگیری، کنترل و ریشه کنی پی ریزی شده که با توجه به استقرار بیش از ۹۵ درصدی سرمایه دامی استان در مناطق روستایی و عشایری، بخش عمده وقت اکیپ‌های فنی مایه کوب صرف پیشگیری در این مناطق می شود.

دکتر حسن قاسمی فرد افزود: با تدابیر انجام شده طی سال قبل در حوزه بیماری های مشترک نظیر هاری، بروسلوز و شاربن بیش از ۹۲.۵ درصد پیش بینی سالانه محقق شده و در زمینه پایش و مراقبت بیماری هایی نظیر سل دامی به ۱۰۰ درصد پیش بینی سال قبل رسیده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به وجود بیش از ۸۰۰ نوع بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان  ایمن سازی دام ها از طریق واکسیناسیون توسط دامپزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می شود.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته ۴ کانون بیماری تب برفکی در واحدهای دامی این استان گزارش شده که ۲ واحد از این کانون ها در جمعیت گاو و گوساله و ۲ واحد دامی مربوط به دام‌های سبک بوده است.

وی گفت: در مقایسه با ۱۴۸ کانون گزارش شده در سال ۱۳۹۹ روند به شدت کاهشی را شاهد هستیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: یکی از عوامل خطر در رخداد این کانون‌ها جابجایی و حمل و نقل غیر مجاز دام از میادین و کانونهای آلوده است که بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس جهت ایجاد پوشش ایمنی و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری است.

وی تاکید کرد: بنابراین طرح ایمن سازی و واکسیناسیون علیه این بیماری درجمعیت دام سبک این استان به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی هر ساله صورت می گیرد.

دکتر قاسمی فرد تاکید کرد: این اداره کل طی سال گذشته نسبت به ایمن سازی ۵۲ هزار راس دام سنگین و بیش از دو میلیون راس دام سبک علیه این بیماری امر واکسیناسیون را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: تب برفکی به عنوان مهترین بیماری واگیر دام‌ها محسوب شده و همچنین سبب ایجاد تخریش و ضایعات دهانی، لنگش، کاهش تولید شیر و کاهش تولیدات دامی، مرگ و میر در دام‌های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداری‌ها می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.