احمد یزدانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از پروژه‌های مهم استان را در زمینه کاهش تبعات بیابان زایی و فرسایش خاک، پروژه ترسیب کربن (طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی) دانست و اظهار داشت:  این طرح در سال ۹۳ آغاز شده و گستره آن در اسفراین ۱۲۶ هزار هکتار است و با اضافه شدن گرمه و جاجرم گستره پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن در این استان در سال های بعد ۱۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

یزدانی افزود: اهداف پروژه، رشد شاخص GDP (تولید ناخالص داخلی)، کاهش به گاز دی‌اکسید کربن (CO۲)  موجود در جو از طریق افزایش پوشش گیاهی مراتع،  همچنین افزایش تولید، بهبود حاصلخیزی خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی و رشد شاخص توسعه انسانی HDI (درآمد- سلامت و آموزش) است.

وی افزود: نکته قابل توجه در پروژه، مشارکت جوامع محلی در تمامی مراحل است که نمونه آن تشکیل ۱۴۴ گروه توسعه روستایی، ۲۱ صندوق خرد اعتباری با عضویت ۲ هزار و ۲۶ نفر است که موجب شد تا  هشت میلیارد و ۱۳۷ میلیون ریال از  پس اندازهای مردمی در صندوق های اعتباری تجمیع شود.

وی با اشاره به پروژه هایی که با مشارکت مردم در حوزه این طرح انجام شده است گفت: اجرای پروژه نهالکاری به مساحت هزار و ۲۲۰ هکتار، اجرای پروژه مدیریت روان آب به مساحت  ۱۵۷ هکتار و لایروبی قنات روستای ابری تپه و کلاته سنجر با مشارکت اعضای گروههای توسعه روستایی علاوه بر تقویت روحیه کارهای گروهی موجب فراهم شدن اشتغال فصلی برای ساکنان منطقه نیز شد.

وی از توزیع و نصب ۷۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و همچنین توزیع ۱۰ تنور گازی با مشارکت اعضای گروههای توسعه روستایی نام برد و گفت: استفاده از انرژی های نو و گاز  از جمله فعالیت های موثر بر کاهش فشار بر منابع خاک و گیاهان و جلوگیری از قطع بوته ها و درختان منطقه می باشد.

ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود. هدف نهایی طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی- اقتصادی برای رسوب کربن در جو است.

این طرح با رویکرد محیط‌زیستی شروع می شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند. نیازهای اجتماعی احصا و برنامه اجتماعی-اقتصادی برای ترسیب کربن و معرفی مشاغل جایگزین به روستاییان ختم می شود. افق طرح ترسیب کربن در کشور ۲,۵ میلیون هکتار است. طرح ترسیب کربن در کشور اوایل سال ۱۳۸۲ در سربیشه خراسان جنوبی آغاز شد. در سال ۱۳۹۰ این طرح به استان‌های کرمان و تهران رسید. سپس در سال ۱۳۹۲ در استان‌های البرز، سمنان، مرکزی و بوشهر نیز اجرا شد. هم اکنون این طرح بانام «طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی» (تعمیم ترسیب کربن) در ۱۸ استان کشور شامل استان‌های تهران، البرز، کرمان، سمنان، بوشهر، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، گلستان، اصفهان، یزد، فارس، ایلام، قم، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) تعمیم یافته است.

همچنین با امضای تفاهم‌نامه فاز سوم طرح ترسیب کربن در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۶، قرار بر این شد تا این طرح در پنج منطقه از استان‌های گلستان، خراسان شمالی، یزد و خراسان جنوبی نیز ادامه یاید و اجرایی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.