عبدالله یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان تاکستان‌های بیمه شده در استان را  ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار دانست.

وی افزود: تاکداران استان باید از فرصت حمایتی بیمه فراگیر انگور استفاده کنند چون در قالب این طرح ۹۰ درصد هزینه‌ بیمه را دولت تامین می کند و تنها ۱۰ درصد آن بر عهده باغدار است.

 علیرغم خسارت زیاد حوادث طبیعی به باغ های خراسان شمالی در چند سال اخیر، به ویژه از ناحیه سرمازدگی و آفات، اقبال برخی از تاکداران به بیمه همچنان کم است و حال آنکه تنها در سال ۹۴ تاکستان های این استان از بیماری سفیدک داخلی انگور ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده اند.

یوسفی گفت: دولت بخش عمده هزینه پوشش بیمه ای تاکستان ها را از محل کمک های فنی و اعتباری استانداری تامین می کند اما همچنان قشری از کشاورزان برای بیمه باغ های خود، علیرغم هزینه اندکی که برای آنان دارد، به بیمه مراجعه نکردند.

وی اظهار داشت: به ازای هر هکتار باغ انگور در اراضی دیم کشاورز تنها باید ۵۰ هزار ریال و به ازای هر هکتار باغ آبی نیز ۲۰۰ هزار ریال حق بیمه پرداخت کند.

یوسفی گفت: سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در خراسان شمالی تولید می شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

وی اظهار داشت: سطح زیر کشت این محصول ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار است که عمدتا در شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است.

وی گفت: بیش از ۶۰ درصد تولید محصولات باغی استان از تاکستان ها برداشت می شود.  

یوسفی اظهار داشت: وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب های مهم تولید انگور کشور تبدیل کرده است؛  از کل انگور تولیدی حدود ۱۳ هزار تن به صورت تازه خوری مصرف،  ۲۵ هزار تن فراوری می شود و حدود ۹۰ هزار تن نیز مازاد است.   

بیش از ۴۲ درصد سطح باغ ها و ۶۰ درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و ۴۴ هکتار باغ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.