محمدعلی شجاعی روز پنجشنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: هم اکنون ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان در روستاها سکونت دارند و علاوه بر این پنج هزار نفر جمعیت عشایری نیز در مناطق عشایر نشین زندگی می کنند.

استاندار خراسان شمالی  گفت: نباید کتابدار نقش نگهبان کتابخانه‌های عمومی را داشته باشد باید برنامه ریزی کرد تا کتاب به هر نحوی شده در دسترس اقشار مختلف قرار  گیرد.  

وی افزود: از نظر زیر ساخت ها در شاخص تعداد کتابخانه‌های عمومی و زیربنایی و همچنین تعداد کتاب در مقایسه با میانگین کشوری در وضعیت بهتری قرار داریم و به همین دلیل باید زمان مطالعه مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون استفاده لازم از سرمایه‌ گذاری ها در استان انجام نمی‌شود افزود: کتاب و کتابخانه کم نداریم اما چرا درست استفاده نمی شود، یک بیستم جمعیت استان هم اکنون در کتابخانه ها عضو هستند اما خروجی وجود ندارد.

شجاعی بر آنالیز آمار کتابخانه های عمومی از نظر تعداد کتاب، موضوع آن، اقشار مختلفی که کتاب را به امانت می گیرند و سایر موضوعات تاکید کرد و افزود: باید بدانیم چه قشری کدام کتاب ها را نیاز دارند که در دسترس آنان قرار دهیم و همچنین بدانیم که فرهنگ مطاله کتاب در کدام قشر ضعیف است که برای آن برنامه تهیه کنیم.

وی گفت: برخی از کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی کتاب های سفارشی هستند که بدون اینکه  به امانت برده شوند در قفسه ها نگهداری می شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: سرانه زیر بنا کتابخانه های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در استان ۲.۲۲ متر مربع است که این شاخص در کشور ۱.۸۰ متر مربع است.

علی محمد جهانی افزود: در مدت دو سال در این استان ۲۱ باب کتابخانه عمومی روستایی و شهری ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است و تعدادی نیز تا پایان سال افتتاح می شود.

وی سرانه عضویت به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در استان را ۵.۸۷ نفر عنوان کرد و افزود: این شاخص در کشور ۳.۶۲ نفر است.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر از شهروندان این استان عضو کتابخانه های عمومی این استان هستند افزود: ۸۰۰ هزار جلد کتاب نیز در کتابخانه های خراسان شمالی وجود دارد که به نوعی به ازای هر یک نفر جمعیت یک جلد کتاب در کتابخانه ها وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: همزمان با دهه مبارک فجر سه باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانی افزود: کتابخانه عمومی شهری حصار و کتابخانه روستایی ارکان و گریوان با ۱۴ میلیارد ریال اعتبار ساخته و تجهیز شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: هم اکنون فضای کتابخانه های عمومی این استان ۱۹ هزار مترمربع است که با احتساب سه فضای جدید به ۱۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع می رسد.

جهانی تعداد کتابخانه های عمومی استان  را با احتساب کتابخانه های جدید ۷۰ باب عنوان کرد و افزود: در مدت دو سال در هر یک ماه یک باب کتابخانه در استان ایجاد و تجهیز شده است.

استان خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعی در شمال شرق کشور واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.