محمدعلی شجاعی، پنجشنبه‌شب در نشست کارگروه ساماندهی آرد و نان استان با تاکید بر رعایت متوازن حقوق مردم و نیز نانوایان در نرخ گذاری نان، بیان کرد: بی تردید افزایش یکباره قیمت نان آثاری را متوجه دهک پایین جامعه خواهد کرد.  

بر اساس اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی، سرانه مصرف آرد در این استان از میانگین کشوری آن بالاتر و شمار نانوایی های این خطه نیز بیش از استانداردهای کشوری است.

سرانه مصرف آرد یارانه ای در این استان ۸.۳ کیلوگرم و سرانه مصرف آرد یارانه ای و آزاد نیز در مجموع ۹.۶ کیلوگرم است و حال آنکه سرانه مصرف آرد در کشور ۷.۵ تا ۸ کیلوگرم است.

شجاعی اظهار داشت: در چند سال اخیر افزایش قابل‌توجهی در قیمت نان استان صورت نگرفته است ولی بر خلاف تصور صنف نانوایان، این عدم افزایش محدود به این استان نیست و در استان های دیگر نیز چنین بوده است و البته کسی منکر خدمات فعالان این عرصه برای رفاه عمومی مردم استان نیست.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تاکید کرد: برای نرخ‌گذاری جدید نان در استان، نیازمند جلسات تخصصی در راستای تجزیه قیمتی این فراورده هستیم که در نخستین گام باید سنجید که الزامی برای افزایش قیمت وجود دارد و در گام دوم چگونگی این افزایش باید بررسی شود.
شجاعی با تاکید بر جایگاه نان در سبد غذایی مردم، گفت: با توجه به شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه، صرف تمرکز بر بحث قیمت نان منطقی و معقولانه نیست و باید راهکارهای دیگری چون کاهش هزینه قبوض آب، برق، گاز، کاهش مالیات ها و افزایش سهمیه آرد برای رعایت حقوق نانوایان را در نظر گرفت.
وی افزود: تغییر نرخ نان نیازمند تهیه یک بسته پیشنهادی جدید با تجیزیه و تحلیل علمی قیمت و در نظر گرفتن تحمل اقتصادی مردم با همکاری خود صنف نانوایان است.
این مقام عالی دولت درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تاسیس کارخانه آرد فاروج نیز گفت: اگر طرح های سرمایه گذاری در راستای قطب های تولید و تکمیل زنجیره تولید استان باشد، باید مورد حمایت و پذیرش قرار گیرد ولی باید به سرمایه گذاری ها سمت و سویی در راستای توسعه صنایع تبدیلی استان بدهیم.
در این نشست که به ریاست استاندار برگزار شد، معاون برنامه ریزی استاندار، رییسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی، مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، رییس اتاق اصناف مرکز استان و رییس هیات مدیره اتحادیه نانوایان خراسان شمالی حضور داشتند.
اکنون ۶ کارخانه آرد، هزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه پز و حدود ۳۰۰ واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است که ماهانه بطور میانگین هفت هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی یارانه ای استان توزیع می شود.
استان خراسان شمالی بیش از ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.