فرنوش راهدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای این عملیات اعتبار خاص و ملی می طلبد که هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این اداره ابلاغ شده که هنوز ریز اعتبارات مصوب شده، مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه با اعلام ریز اعتبارات، مصوبه جدید عرصه و حریم ارگ نادری مشخص خواهد شد گفت: همچنین مرمت برج و باروی ارگ نادری شیروان از دیگر برنامه های مهم برای سال جاری است که با اعتبارات استانی عملیات آن انجام می شود.

راهدار بدون اشاره به اعتبار لازم برای خرید و آزادسازی حریم افزود: طی سال ۹۵ و ۹۷  با ورود باستان شناسان چینی به این شهرستان برای کاوش در این اثر، ۲ فصل حفاری و مرمت انجام شده است که به علت نبود اعتبارات مرمت آن همچنان ناقص است که پارسال در جلسه بازآفرینی شهری ۱۵ میلیارد ریال مصوب شد ولی تخصص داده نشد.

تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی ۷۰۳ در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.

این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.  

تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.  


این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.  

سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.  

تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار آذرماه ۸۹ توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.  

شهرستان شیروان دارای ۵۶ اثر تاریخی ثبت شده و ۶ روستای هدف گردشگری زوارم، گلیان، اوغاز، قلعه زو، گلیل و اسطرخی است.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.