محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های 6 ماه دوم سال گذشته و فروردین ماه بسیار مناسب بود که باعث سبز شدن علف و گیاهان در مراتع قشلاقی مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد در استان خراسان شمالی شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون فرصت خوبی برای استفاده از چراگاه های مناطق قشلاقی است افزود: به آنان یک ماه اجازه داده شده است تا از مراتع برای تعلیف دام استفاده کنند.
وی اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی هرساله در فروردین و اردیبهشت ماه در مناطق ییلاقی حضور داشتند.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: پس از فرصت داده شده و با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می دهند که این کوچ 45 روز به طول می انجامد.
قلی پور مسیرهای کوچ عشایر این استان را شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی عنوان کرد.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بارندگی های اخیر و وقوع سیل افزون بر 700 میلیارد ریال به عشایر منطقه، مستقر در این استان و استان گلستان خسارت وارد کرده است.
میانگین بارش سالانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است که در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ و سه هفته نخست فروردین امسال میزان بارش از میانگین ها بسیار بالاتر بوده است.
اکنون بیش از پنج هزارخانوار عشایری با جمعیتی افزون بر 30 هزار نفر در قالب 2 ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 750 هزار راس دام در خراسان شمالی کوچروی می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.