به گزارش ایرنا، شهرستان شیروان با سابقه تمدنی و فرهنگی درخشان، موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیم یکی از مناطق گردشگری است که آثار فراوانی دارد و همین امر باعث شده که مسافران و گردشگران اقامتی دلنشین در اقامتگاه های بوم گردی داشته باشند.
به نظر می رسد، توجه به جاذبه های گردشگری، ساماندهی جاده ها و مسیرهای جاذبه های تاریخی و ایجاد امکانات رفاهی مناسب موجب رونق بوم گردی و گردشگری در این شهرستان شود که طی سالیان اخیر بوم گردی و توسعه گردشگری در روستاها به خوبی اجرا شده اما برای افزایش اشتغالزایی نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.
از سویی روستاییان با دریافت تسهیلات و مرمت و نوسازی خانه‌هایشان علاوه بر کسب درآمد، امکان تجربه‌ زندگی به سبک سنتی را برای گردشگران فراهم می‌آورند که این خود می‌تواند سنت‌های دیرین و بومی منطقه را دوباره احیا کند که علاوه بر رونق صنعت گردشگری زمینه‌های حضور گردشگران و مسافران را پیش از پیش فراهم کرده است.
یکی از مسافرانی که از استان بوشهر به روستای زوارم این شهر سفر کرده با ابراز خرسندی از احداث چنین مکان هایی می گوید: بسیاری از این فضاها موهبت های الهی است که در اختیارمان قرار گرفته که باید در حفظ و احیای آنها تلاش کنیم.
فریده عید براتی با اشاره به تغییر چهره روستاها و نوشدن ساختمان های آنها افزود: اگر فرهنگ بوم گردی با حمایت مسئولان و همت مردم در روستاها تقویت شود، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار و اشتغال، جاذبه های طبیعی حفظ می شود.
یکی دیگر از مسافران گفت: دولت با خدمات مطلوب و اعطای وام روستاییان زمینه ای را فراهم کرده تا خانه ها، اماکن قدیمی و تاریخی بازسازی شود و به فضاهای اقامتی برای اسکان مسافران و گردشگران در روستاهای هدف گردشگری تبدیل شود.
باقر سرخوش تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به احیاء سنن قدیمی و همچنین حفظ و نگهداری آثار باستانی و حفاظت از طبیعت کمک شایانی داشته باشد.
معاون عمرانی فرماندار شیروان گفت: با وجود بارندگی ها، هم اکنون روزانه 70 نفر در اقامتگاه های روستایی شیروان پذیرش می شوند که این میزان در روزهای پنجشنبه و جمعه به 150 نفر هم می رسد.
صمد ایزانلو اظهار داشت: به منظور پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها دولت جهت اشتغالزایی، تسهیلات 6 درصد در مدت پنج ساله به روستائیان تخصیص می دهد و به ازای هر نفر یک میلیارد ریال و بیشتر از آن اعتبار می‌دهد.
وی گفت: در بخش اشتغال شهری دولت تسهیلات فراگیر را ارائه کرده است که به ازای هر اشتغال یک تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار می‌دهد
وی با اشاره به ظرفیت بخش گردشگری و بوم‌گردی گفت: بوم‌گردی صنعت جدیدی است که هنوز فراگیر نشده و جوانان می‌توانند برای اشتغال وارد بخش‌های گردشگری و بوم‌گردی که ظرفیت آن در روستاهای شهرستان وجود دارد.
ایزانلو افزود: با توجه به این که ظرفیت های زیادی در بوم گردی در روستاهای شهرستان داریم توجه به نیازگردشگران از جمله اقامت مورد تاکید بوده و شاید یکی از پر رونق ترین ظرفیت های اقامت روستایی است که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
معاون عمرانی فرماندار شیروان گفت: در روستاهای هدف گردشگری شیروان ظرفیت توسعه بوم گردی مهیاست لذا پیشنهاد کرده ایم مردم استقبال کنند و خانه هایی که ظرفیت بوم گردی را دارد برای این کار مورد استفاده قرار دهند و ما آماده صدور مجوز قانونی هستیم.
ایزانلو در خصوص آموزش روستاییان با نحوه اداره واحدهای بوم گردی و پذیرایی از مسافران افزود: جلسات متعددی با دهیاران و بخشداران برگزار شده و طرح موضوع کرده ایم و مشوق ها اعلام شده تا روستاییان توجیه شوند.
وی تصریح کرد: زمینه استفاده از تسهیلات کم بهره را برای متقاضیان ایجاد واحدهای بوم گردی مهیا کرده ایم اما همچنان نیازمند همراهی بیشتر بانک ها هستیم.
وی بیان کرد: گردشگری روستایی از مهمترین محورهای گردشگری پایدار در این استان و شهرستان است و اگر مورد توجه جدی قرار گیرد می تواند به رونق اقتصادی روستاها کمک موثری کند.
فرماندار شیروان گفت: 18 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای این شهرستان اواخر سال 97 ، اختصاص یافته است.
امین رضا مرآتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این راستا پرونده 6 متقاضی که از قبل آماده شده بود برای دریافت تهسیلات بوم گردی در روستاهای زوارم، زیارت، گلیان و حصارگلیان به بانک معرفی شد.
وی مبلغ تسهیلات متقاضیان معرفی شده به بانک را 9 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این تعداد دو نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند و مابقی برای ضمانت و سایر کارها مشغول هستند که تسهیلات هر متقاضی در این شهرستان تا سقف 2 میلیارد و 500 میلیون ریال است.
مرآتی با اشاره به اینکه این تسهیلات با کارمزد 6 درصد و 5 ساله است، گفت: استقبال متقاضیان این شهرستان برای ساخت اقامتگاه های بوم گردی خوب است زیرا که توسعه گردشگری می‌تواند به ارتقای اقتصادی و اشتغال بخصوص در زمینه توانمندی خانواده‌های روستایی موثر باشد.
فرماندار شیروان رشد و گسترش گردشگری بی‌شک نقش مهمی در رونق اقتصادی جوامع محلی دارد گفت: این شهرستان ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و رونق بوم گردی دارد که جا دارد در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود که تکیه به امکانات بومی و ظرفیت های محلی، موجب رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت ها در بخش گردشگری می شود.
شهرستان شیروان در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که دارای 6 روستای هدف گردشگری است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.