به گزارش ایرنا، به گفته مسئولان ذیربط خراسان شمالی، عیار بالا و صرفه اقتصادی معدن سرب و روی آلبلاغ سبب شده تا سودجویان با وجود برخوردهای نیروی انتظامی، به برداشت غیرمجاز ادامه دهند.
سودجویان، ماده معدنی سرب و روی برداشت شده را از نقاط سخت گذر برداشت کرده و با الاغ به پایین دست می کشانند و آن را به استان زنجان منتقل می کنند.
این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست واقع است و به همین دلیل امکان ثبت آن میسر نیست از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست دارد تا این منطقه از مدیریت حفاظت محیط زیست خارج شود تا بتواند آن را ثبت کند اما حفاظت محیط زیست با آن موافقت نمی کند.
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: چندین نوبت شکایت به دستگاه قضا برده است و تاکنون سه پرونده در دادگستری تشکیل شده است که یک پرونده منجر به صدور رای و یک نفر محکوم به زندان شده است.
علی اصغر رضازاده اظهار داشت: عامل اصلی برداشت غیرمجاز سرب و روی در شهرستان اسفراین شناسایی و با حکم قضایی روانه زندان شد و چند نفر در این زمینه شناسایی و دستگیر شدند.
وی گفت: این افراد، مواد معدنی را با الاغ به پایین کوه حمل و در مکانی دپو می کنند و پس از انباشت با کامیون به استان زنجان منتقل می کنند.
رضازاده اظهار داشت: در سال جاری، دست زیاد شده است و به علت سود آور بودن، افراد زیادی به برداشت غیرمجاز از این معدن روی آورده اند و از آنجا که عیار سرب و روی در معدن مزبور بالا است، سودجویان را وسوسه کرده است.
وی تصریح کرد: این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست واقع است از این رو نمی توان آن را ثبت و به شخص واگذار کرد.
وی خاطرنشان کرد: تنها راه برای حل اساسی این مشکل که البته درخواست و پیشنهاد شده، این است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان محدوده معدنی را از تحت مدیریت خود آزاد کند تا بتوانیم معدن را ثبت و بهره برداری از آن را به شخص واگذار کنیم.
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در این صورت کار حفاظت و مراقبت از معدن هم توسط بهره بردار انجام می شود اما حفاظت محیط زیست با آن موافقت نمی کند.

* برداشت غیرمجاز ادامه دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و البته این اداره کل هرگز با آزاد کردن منطقه موافقت نمی کند.
سیداصغر مطهری اظهار داشت: نباید این رویه شود که عده ای به صورت غیرمجاز به طبیعت و معدن دست برده و محیط زیست بناچار و برای ثبت معدن، منطقه را از مدیریت خود خارج کند.
وی با اشاره به اینکه سودجویان منطقه را تخریب کرده اند گفت: بارها نیروی انتظامی با برداشت کنندگان برخورد داشته و بعضا درگیری هایی میان مردم و محیط بانان صورت گرفته است، شماری از افراد دستگیر شده و یک نفر هم روانه زندان شده است، ادوات و الاغ ها توقیف شده است اما برداشت همچنان ادامه دارد.
مطهری افزود: برداشت غیرمجاز سرب و روی علاوه بر تخریب طبیعت به لحاظ بهداشتی هم مخاطره آمیز و نگران کننده است زیرا سبب آلوده شدن منابع آب زیر زمینی و منابع خاک منطقه می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: در آخرین پیگیری ها مقرر شد که نیروی انتظامی نسبت به گماردن یک مامور در این منطقه اقدام کند اما هنوز این امر انجام نشده است.

* نگرانی از آلودگی منابع آب
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم از آلودگی های منابع آب ناشی از برداشت های غیرمجاز سرب و روی در اسفراین ابراز نگرانی کرد.
حسین هراتی اظهار داشت: برداشت های غیر مجاز از برخی کانسارها از جمله سرب و روی در حوضه آبریز سد بیدواز اسفراین سبب نگرانی شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون هیچ شخص حقیقی و حقوقی و یا دستگاهی مجاز نیست تا سلامت منابع آب پایین دست را به خطر اندازد افزود: این کانسارها در بالادست سد بوده و به صورت غیرمجاز، توسط متخلفان و افراد محلی برداشت شده است.
هراتی گفت: هر از چند مدت افراد محلی از این منابع برداشت و سرب و روی را توسط الاغ، به پایین دست می آورند و به واسط ها می فروشند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: باید به این نکته توجه داشت که به لحاظ قرارگیری این سازند زمین شناسی در بالا دست، امکان آلودگی محیط و منابع آب پایین دست وجود دارد و گرد و غبار ناشی از آن تهدیدی برای محیط زیست و سلامت مردم به شمار می رود.

* تذکر دادستان بجنورد به محیط زیست
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به محیط زیست خراسان شمالی تذکر داد و گفت: با توجه به برخی دست اندازی ها به ذخائر ارزشمند معدنی منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین، محیط زیست باید در جهت ایفای وظایف قانونی خود در حفاظت از این معدن جدی تر عمل کند.
مسلم محمدیاران بر عزم دستگاه قضایی برای برخورد قاطع با متجاوزان به ذخائر معدنی استان تاکید کرد و افزود: در خصوص تعدی به معادن، شماری از افراد متخلف دستگیر و برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده است.
بر اساس این گزارش، رئیس اداره محیط زیست اسفراین در گفت و گویی، طولانی شدن مراحل رسیدگی پرونده و بازه زمانی برای قطعی شدن رای و اجرای آن را عامل جری شدن سودجویان و نیز افراد ساکن در روستاهای پیرامون، برای دست اندازی به معادن و برداشت غیرقانونی از آن عنوان کرده بود.
پارک ملی و منطقه محافظت شده سالوک در شمال غربی شهرستان اسفراین حدود 20 هزار هکتار وسعت دارد و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.