عبور این بمب های سیار از محدوده شهری، این سئوال را به ذهن می آورد که اگر سانحه ای برای این تانکرها روی دهد چگونه می توان مردم را از خطرات آن در امان نگه داشت و وظیفه چه نهاد و دستگاهی است که در این مواقع وارد عمل شود؟
از سویی شهروندان حق دارند بدانند که آیا توان تخصصی و تجهیزاتی استان برای پاسخگویی به این حوزه و مدیریت بدون مساله سوانح کفایت می کند؟
یک شهروند بجنوردی با اشاره به حادثه ای که چند سال پیش بر اثر واژگونی یک تانکر حامل مواد شیمیایی در محور شیروان – بجنورد روی داد، گفت: آن حادثه، با توجه به آسیب ندیدن مخزن بونکر حامل مواد شیمیایی، توسط ماموران آتش نشانی و ماموران امداد و نجات مدیریت و به خوبی جمع شد.
محمدرضا درتومی افزود: این در حالی است که برخی از این تانکرهای حامل مواد سوختی و شیمیایی از جاده کمربندی شمالی عبور نمی کنند که تردد وقت و بی وقت آنها از شهر می تواند برای شهروندان بسیار خطرآفرین باشد.
حسین براتی دیگر شهروند بجنوردی نیز با اشاره به تکمیل نشدن مسیر جنوبی کمربندی این شهر، گفت: برخی از تانکرها بناگزیر همچنان از مسیر داخلی مرکز استان خراسان شمالی و دیگر شهرهای این استان عبور می کنند.
وی وجود علائم هشدار بر روی بدنه این تانکرها را نشان از حمل مواد خطرناک دانست و گفت: در صورتی که اتفاقی در داخل شهر روی دهد معلوم نیست بر سر مردم چه خواهد آمد.
غلامرضا رستم پور، از کاسبان حاشیه خیابان مدرس بجنورد نیز با نگرانی می گوید که روزانه شاهد تردد شمار زیادی از تانکرهای مختلف با نشان حمل مواد شیمیایی و خطرناک است.
وی می افزاید: جدای از تردد خودروهای حامل مواد مختلف، در این مسیر جایگاه های سوخت گیری و مخازن نفتی وجود دارد و اگر حادثه ای رخ دهد، معلوم نیست که آیا سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران امکانات و تجهیرات لازم برای مدیریت آنرا دارند؟

* رعایت اصول ایمنی تا حد امکان
راننده یک تانکر حمل سوخت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمام اصول و موارد ایمنی در بارگیری، حمل و تخلیه سوخت از سوی رانندگان رعایت می شود اما مهمتر از همه، رساندن به موقع بار است.
محمد صانعی افزود: با توجه به نقص زیرساخت های حمل و نقل در استان خراسان شمالی، گاه تانکرهای سوخت مجبور به عبور از داخل شهرها و مناطق مسکونی هستند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که صاحبان ناوگان حمل و نقل سوخت و مواد خطرناک شیمیایی، با غروب آفتاب باید خودروهای خود را خارج از مناطق مسکونی متوقف کنند.

* عبور یک تانکر در هر ساعت
مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد به ایرنا گفت: روزانه 5 تا 7 دستگاه تانکر آمونیاک و نیز شماری تانکر 30 هزار لیتری حامل بنزین، چسب، گاز کلر تصفیه خانه ها، مواد شیمیایی، باز و اسید از محورهای برون و گاه درون شهری استان عبور می کنند.
مجید گریوانی افزود: به طور میانگین در هر ساعت یک تانکر، و در شبانه روز 24 دستگاه تانکر حامل مواد خطرناک از داخل معابر و شهرهای استان می گذرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که سازمان آتش نشانی مرکز استان خراسان شمالی برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از عبور این تانکرها هیچ امکاناتی ندارد.
وی اظهار داشت: آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح، وظیفه آتش نشانی را در داخل شهرها و حومه تعریف کرده است و بر این اساس رسیدگی به حوادث خارج از شهرها و حومه، بر عهده امداد و نجات جمعیت هلال احمر است.
وی تاکید کرد: ما در صورتی می توانیم خارج از حدود وظایف خود وارد عمل شویم که موقعیتی بحرانی تشخیص داده شود و اگر حادثه ای بحران محسوب شود با دستور فرماندار، آتش نشانی حادثه را پوشش خواهد داد.
وی با بیان اینکه با وجود تردد تانکرهای سوخت و مواد شیمیایی ممکن است هر ساعت حادثه ای در حد بحران اتفاق بیفتد، گفت:
مشکلی که در چنین مواقعی وجود دارد نبود تجهیزات و امکاناتی مانند لباس دفع مواد شیمیایی و تجهیزات لازم است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد افزود: هنگام واژگونی تانکر های حمل مواد شیمیایی و یا هر حادثه ای که منجر به نشت این مواد شود، به ویژه در مورد تانکرهای سوخت که ممکن است با پخش و یا انفجار همراه باشد، نیاز به تجهیزاتی ویژه است.
وی افزود: برای چنین عملیاتی امکانات و تجهیزاتی مانند لباس ویژه دفع مواد شیمیایی لازم است که تنها بهای هر دست لباس آن 500 میلیون ریال است که سازمان آتش نشانی منابع مالی لازم را برای تهیه آن ندارد.
گریوانی با بیان اینکه ناوگان آتش نشانی نیز فرسوده و عمری بیش از 15 سال دارد، گفت: هر ماموریت داخل شهری 82 میلیون ریال برای آتش نشانی هزینه دارد و این در حالی است که این سازمان بودجه کافی برای تجهیز و تأمین امکانات لازم در حوادث را ندارد.
گریوانی افزود: برای خرید تجهیزات مورد نیاز مانند لباس مخصوص دفع مواد شیمیایی و حتی تجهیزات آتش نشانی و یا حتی لوازمی چون لاستیک خودروها نیاز به تخصیص اعتبار از سوی شهرستان و استان است.
وی تاکید کرد: لازم است استانداری، دفتر مدیریت بحران، سازمان همیاری شهرداری ها و دفتر شهری استانداری در این خصوص کمک کنند تا این تجهیرات تأمین شود وگرنه در صورت بروز حادثه ای برای یکی از این تانکرهای عبوری از شهر، باید منتظر تبعات جبران ناپذیری بود.

* تجهیرات کافی نیست
مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان شمالی نیز با اذعان به برخی کمبودها در این بخش گفت: به روزرسانی ماشین ها و تجهیزات لازم است و این کمبودها را نمی شود انکار کرد اما در شرایط کنونی باید از حداقل های این بخش استفاده مناسب کرد.
جواد نظری افزود: ما در استان تجهیزاتی مانند نردبان بلند نداریم و پیگیر خرید آن هستیم اما باید رقمی در حدود 220 میلیارد ریال برای خرید آن هزینه کنیم.
وی گفت: در مجموع برای تجهیز آتش نشانی و رفع کمبودهای تجهیزاتی این بخش رقمی در حدود یک هزار میلیارد ریال بودجه لازم است.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.