دکتر حجت الله احتشام منش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شبکیه چشم گروهی از نوزادانی که در هنگام تولد وزن کمی دارند به علت دریافت اکسیژن رشد طبیعی را پیدا نمی کند و برخی از این نوزادان دچار پارگی شبکیه چشم و کوری می شوند.
وی افزود: تا پیش از این، امکان شناسایی مشکل شبکیه چشم نوزادان در استان مقدور نبود و نوزدانی که وزنی کمتر از 2.5 کیلوگرم داشتند و باید اکسیژن می گرفتند بعد از تولد ترخیص شده و سالها بعد مشخص می شد که کودک بینایی نداشته است.
وی گفت: متاسفانه نبود این دستگاه باعث می شد زمانی نابینایی کودک تشخیص داده شود که امکان انجام هیچ اقدام درمانی وجود نداشت.
احتشام منش اظهار داشت: با راه اندازی این دستگاه از این پس امکان عکس گرفتن از شبکیه چشم نوزدانی که به دنیا می آیند در همان ابتدای تولد وجود دارد و بنابراین در صورتی که شبکیه این نوزادان با مشکلی روبه رو شده باشد توسط متخصصان بیمارستان تحت درمان قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه ردکم بسیار پیشرفته و به روز است، افزود: هم اینک با توجه به محدود بودن تعداد بیمارانی که به این دستگاه نیاز دارند خرید یک دستگاه جوابگوی نیاز استان است و هزینه درمان نیز با تعرفه دولتی است.
رئیس بیمارستان بنت الهدی (ع) بجنورد اظهار داشت: این دستگاه توسط هیات امنا صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با هزینه سه میلیارد ریال خریداری و به استان تحویل داده شده است.
وی افزود: در این راستا یکی از متخصصان چشم نیز به منظور آموزش تشخیص و درمان بیماری فوق و یک کارشناس برای آموزش و فیلم برداری از ضایعات چشم برای تکمیل دوره به بیمارستان خاتم الانبیا مشهد جهت ارتقا مهارت کار با دستگاه معرفی شده اند.
به گزارش ایرنا، در 9 ماهه امسال 12 هزار و 389 واقعه ولادت در سطح ادارات ثبت احوال استان به ثبت رسیده است.
از این تعداد 6 هزار و 382 نفر واقعه مربوط به پسران و 6 هزار و هفت واقعه مربوط به دختران است.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.