سید اصغر مطهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک قلاده گرگ در جاده گلستان شهر بجنورد در تصادف با خودرو، از ناحیه دست دچار شکستگی شد و البته از ناحیه سر هم ضربه خورده است.
وی گفت: وضعیت جسمانی این گرگ مناسب نیست اما امید می رود با انتقال به تهران بتوانیم این گونه وحشی را از مرگ نجات دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: هفته گذشته هم یک قلاده کفتار بر اثر برخورد با خودرو در مسیر روستای آجقان از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین زخمی شد.
وی با بیان اینکه این دو حیوان مصدوم برای ادامه درمان به تهران اعزام می شوند اظهار داشت: انتقال حیوانات مصدوم برای درمان به مشهد و تهران، هزینه های زیادی را تحمیل و علاوه بر آن روند درمان را طولانی می کند.
مطهری اظهار داشت: در یک ماه اخیر 2 قلاده کفتار، یک قلاده گرگ، یک قلاده یوزپلنگ و چند قلاده روباه و شغال در جاده های خراسان شمالی دچار سانحه شده اند که این تصادفات منجر به مرگ یوزپلنگ و یک قلاده کفتار شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، نبود کلینیک دامپزشکی حیات وحش را از مشکلات و دغدغه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: این استان امکانات مناسبی برای درمان وحوش صدمه دیده ندارد و از حضور و خدمات دامپزشک حیات وحش بی بهره است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارند و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.
برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.