مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دام تنها باید در کشتارگاه ذبح شود، چراکه ذبح دام در منازل و معابر عمومی خطر انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام، تبعات زیست محیطی و روحی و روانی را به دنبال دارد.
دکتر احمد شریعتی افزود: تمام شبکه های دامپزشکی و کشتارگاههای دام استان خراسان رضوی در روز عید سعید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات بطور رایگان هستند.
وی بیان کرد: در قالب طرح هدایت دامهای قربانی به کشتارگاههای استان که از ساعت هفت صبح امروز آغاز شد، 180 گروه دامپزشکی بر امور عرضه و کشتار دام روز عید سعید قربان در مناطق مختلف این استان نظارت دارند.
وی خاطر نشان کرد: در این چهارچوب 110 گروه دامپزشکی به صورت سیار و 70 گروه به صورت ثابت بر عرضه و کشتار بهداشتی دام نظارت دارند.
وی ادامه داد: در روز عید قربان 300 نفر متشکل از 100 دامپزشک، 160 کارشناس و کاردان دامپزشکی و 40 ناظر ذبح شرعی برای نظارت بر دامهای قربانی در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی هدف از نظارتهای ویژه دامپزشکی در روز عید قربان را جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین دام و انسان و در صدر آنها بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد.
شریعتی گفت: طرح هدایت دامهای قربانی به کشتارگاهها از سال 1386 در استان خراسان رضوی آغاز شده است و هر ساله در روز عید قربان شاهد کاهش ذبح دامها در معابر و خیابان ها و هدایت آنها به کشتارگاهها هستیم.

* چهار مرکز عرضه و کشتار مجاز دام در مشهد
مدیر روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در روز عید قربان، چهار مرکز عرضه و کشتار مجاز دام در مشهد و اطراف آن دایر است و در سایر شهرستان های استان نیز این مراکز مجاز فعال شده اند.
هادی زارعی افزود: چهار مرکز عرضه و کشتار مجاز دام در مشهد شامل میدان دام واقع موسسه صنعتی گوشت مشهد، بازار دام در پل قائم، بازار دام عسکریه در جاده قوچان و بازار دام مهد توس واقع در بهشت رضا می شود.
وی بیان کرد: تعیین مراکزی برای عرضه دام زنده سالم و بهداشتی به منظور کاهش بیماری های مشترک بین دام و انسان، بیماری های انگلی و عوامل میکروبی بیماری زا انجام شده است.
سامانه 1512 دامپزشکی خراسان رضوی آماده پاسخگویی به شهروندان پیرامون گزارش تخلفات کشتار دام های قربانی است.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.