سیدمجید منبتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پالایشگاه شهید هاشمی نژاد آمادگی دارد گوگرد مذاب و مواد اولیه را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا به تولید محصول بپردازد.
وی ادامه داد: طبق برآوردها تولید محصولات گوگردی امکان ایجاد ارزش افزوده ای بالغ بر چهار و نیم میلیارد دلار را در سال فراهم می کند. می توان از گوگرد خام علاوه بر کود بنتونیت آسفالت گوگردی و بتن گوگردی هم بدست آورد و در صنعت لاستیک سازی هم کاربرد دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس گفت: روزانه دو هزار و سالانه 600 هزار تن گوگرد در این مجتمع گازی تولید می شود که با جلوگیری از خام فروشی بستر اشتغال 22 هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.
وی افزود: عملیات تبدیل گوگرد خام به کود بنتونیت در این پالایشگاه ظرف دو سال اخیر انجام می شود. این محصول استفاده بسیاری در بخش کشاورزی دارد. کارگروهی هم با همکاری استانداری خراسان رضوی، بانکها، دانشگاهها، شرکتهای دانش بنیان و شهرداری به منظور بررسی و حمایت از دیگر تولیدات گوگردی تشکیل شده است.
منبتی ادامه داد: هم اکنون امکان تولید کارگاهی به منظور تبدیل گوگرد مذاب به محصولات دیگر در سطح پالایشگاه فراهم شده که برای دست کم 400 نفر ایجاد شغل مستقیم کرده است.
شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در 180 کیلومتری شمال شرق مشهد تولیدکننده گاز طبیعی، گوگرد، مایعات گازی و محصولات واحد تقطیر از مخازن گازی منطقه خانگیران است. این پالایشگاه گاز استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران و بخشی از سمنان را تامین نیز می کند. عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران در سال 1354 آغاز و در سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف اما در نهایت دهه فجر سال 1362 آغاز شد.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.