به گزارش ایرنا، حمید بنایی روز شنبه در همایش ملی 'چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' در مشهد افزود: هم اکنون 609 دشت در کشور شرایط مناسبی ندارند و در استان خراسان رضوی نیز دشت های مشهد، بردسکن، تربت جام، فیض آباد، مه ولات و رشتخوار وضعیت بحرانی دارند.
وی با بیان اینکه نگرش فرابخشی در موضوع آب، یک اولویت است اظهار داشت: وضعیت کنونی منابع آبهای زیرزمینی و دشت های خراسان رضوی به مثابه آن است که داخل یک کشتی نشسته ایم و هر اقدام اشتباه نابودی و غرق شدن را به دنبال دارد.
وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع آب را دنبال می کنند و وزیر نیرو هم با اقدامات کارشناسی در رفع مشکلات آب تلاش می کند.

* 2 هزار روستا در سیستان و بلوچستان با تانکر آب رسانی می شود
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: هم اکنون 2 هزار روستا در این استان با تانکر سیار آب رسانی می شود.
سید دانیال محبی با بیان اینکه شرایط فعلی این استان در بحرانی‌ ترین وضعیت قرار دارد افزود: مشکلات کم آبی در این استان به دلیل کاهش نزولات جوی، خشکسالی ها و شرایط اقلیمی از قدیم وجود داشته اما اکنون به بالاترین حد خود رسیده است.
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان یک استان عشیره ‌ای و طایفه ‌ای است و جمعیت روستایی در این استان بیشتر از جمعیت ساکن در شهرهای آن است.
وی گفت: 6 هزار و 553 روستا در این استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار و 573 روستا زیر پوشش شبکه آب قرار دارد و دیگر روستاها با مشکلات عدیده ای در آب رسانی مواجهند.
محبی تشکیل شورای راهبردی برای احیای دریاچه هامون را پیشنهاد کرد و افزود: همانگونه که رفع مشکلات دریاچه ارومیه با عزم ملی دنبال شد، دریاچه هامون نیز نیازمند اقدام همه جانبه است.

* 500 روستا در خراسان جنوبی با تانکر آب رسانی می شود
استاندار خراسان جنوبی نیز در این همایش گفت: هم اکنون آب شرب 500 روستا در این استان با تانکر سیار تأمین می ‌شود.
محمد مهدی مروج ‌الشریعه افزود: به رغم اجرای طرح توسعه شهرستان نهبندان در این استان طبق سرشماری سال 1395 بیش از هفت هزار نفر از این شهرستان به صورت دایم کوچ کرده اند که مهم ترین علل آن نبود زیرساخت ‌ها و بنیان های اشتغال و کاهش منابع آب بوده است.
همایش 'چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' با حضور مدیران وزارت نیرو و کارشناسان استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا فردا در مشهد ادامه دارد.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.