محسن برآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر خانه های تاریخی سبزوار در اختیار مالکان شخصی است افزود: خرید خانه های تاریخی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به مشارکت شورای شهر و شهرداری سبزوار در خرید خانه های تاریخی اظهار داشت: خانه تاریخی اولیا در آخرین روزهای سال گذشته خریداری شد و امسال با مشارکت شورای شهر و شهرداری خرید 2 خانه تاریخی دیگر در نظر گرفته شده است.
وی خانه های تاریخی را نماد شهر سبزوار و عامل رونق گردشگری دانست و گفت: خانه های اولیا، اسکوئی، اسلامی، افچنگی، جعفرزاده، چشمی، سدیدی و شریعتمدار برخی از خانه های مهم تاریخی این شهر است.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار افزود: توجه به احیا و مرمت خانه های تاریخی منجر به رشد گردشگری و توسعه اقتصادی آنها شده که تلاش می شود این الگو در سبزوار نیز پیاده شود.
وی اظهار داشت: مالکان برخی خانه های تاریخی تصمیم به فروش خانه های خود دارند که در صورت غفلت میراث فرهنگی و شهرداری این آثار به افرادی واگذار می شود که بدون توجه به ارزش تاریخی بنا اقدام به تخریب و تغییر کاربری آن می کنند.
وی گفت: با احیا و مرمت خانه های تاریخی و تبدیل آنها به مجتمع های مسکونی و واحدهای اقامتی زمینه جذب گردشگران به شهرستان سبزوار فراهم می شود.
پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار سال گذشته با هدف صیانت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری در محل خانه امین التجار مشهدی این شهر راه اندازی شد.
هزار و 200 اثر تاریخی، فرهنگی طبیعی و معنوی در غرب خراسان رضوی وجود دارد که تاکنون 160 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7495 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.