محمد علایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری خراسان رضوی را در مجموع یک میلیارد و 512 میلیون متر مکعب اعلام و بیان کرد: یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب از این مقدار مربوط به سد مشترک ایران و ترکمنستان با عنوان 'سد دوستی' است.
وی بیان کرد: هم اینک تنها 314 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای خراسان رضوی جمع شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 15 درصد کاهش دارد.
وی تصریح کرد: پاییز و زمستان پارسال، خراسان رضوی شاهد کمترین میزان بارندگی در چند دهه اخیر بود و از سوی دیگر ذخایر برفی استان در دهه های گذشته رو به کاهش نهاده بود.
وی بیان کرد: کاهش بارندگی ها، افزایش گرمای هوا، اضافه برداشت و افت سطح آبهای زیرزمینی و کمبود آب پشت سدهای استان، چالش هایی است که حوزه آب در شرایط کنونی با آن مواجه است.
علایی تاکید کرد: راه حل گذر و مدیریت صحیح بحران کنونی آب در استان خراسان رضوی در گرو مشارکت همگانی برای نجات آب است.
استان خراسان رضوی اکنون بحرانی ترین منابع آب زیرزمینی در سطح کشور را داراست و با کسری یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی سالانه آب روبه روست.
استان خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری در شهرستان های تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان است.
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.