شهردار خرو در این آیین گفت: این جشنواره یک روزه به منظور آشنایی شرکت کنندگان با مراحل مختلف، داشت، برداشت و فرآوری ریواس و همچنین ظرفیت های متنوع گردشگری شهر خرو برپا شده است.
مصطفی قدمیاری افزود: سالانه حدود چهار هزار نفر از کارگاه های ریواس شهر خرو بازدید می کنند که با ایجاد سهولت در مسیر دسترسی به کارگاه های تولید ریواس، می توان شمار گردشگران و بازدیدکنندگان را افزایش داد.
وی خاطرنشان کرد: گیاه ریواس به صورت طبیعی و دیم و به روش سنتی عمل آوری می شود و کشاورزان برای به دست آوردن محصول مرغوب اقدامات خاصی برای هر بوته انجام می دهند و مراحل برداشت ریواس یک ظرفیت گردشگری بسیار خوب است.
وی یادآور شد: طی مسیر کوهستانی و بعضا سخت گذر برای دیدن کارگاههای پرورش ریواس یک جاذبه گردشگری است اما شهرداری خرو اقدام به ساخت راه های مناسب دسترسی به این مناطق کرده تا علاقه مندان بیشتری بتوانند از نزدیک با نحوه برداشت و عمل آوری ریواس آشنا شوند.
وی ادامه داد: حدود 120 هکتار از اراضی خرو زیر کشت ریواس است که سالانه حدود150 تن ریواس با درآمدی بالغ بر هفت میلیارد ریال از این اراضی برداشت می شود.
وی با اشاره به شربت ریواس و شربت خوشاب به عنوان محصولات جانبی ریواس گفت: حدود 15 تا 20 کارگاه خانگی در شهر خرو در زمینه تولید شربت ریواس فعال هستند.
فرماندار نیشابور نیز در این مراسم گفت: شهر خرو از لحاظ موقعیت جغرافیایی و محصولات باغی و نیز دارا بودن محصول انحصاری ریواس معروف است و برای معرفی، بازاریابی و تولید با کیفیت تر این محصولات نیازمند تکمیل زنجیره تولید هستیم.
سعید شیبانی اظهار کرد: توسعه منطقه نیازمند ایجاد اقتصادی پویا است و نیشابور به دلیل نزدیکی به مشهد، حضور بزرگان ادب و عرفان و دارا بودن اماکن متنوع گردشگری مانند شهر خرو از ظرفیتهای بسیار خوبی برای توسعه اقتصاد گردشگری برخوردار است.
معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: بافت معماری سنتی و پلکانی، دره های حاصلخیز و غارهای بکر شهر خرو را از نظرگاه گردشگری در خراسان رضوی ممتاز کرده و می توان در عرض چند سال با برنامه ریزی مناسب آنرا به یک مرکز عمده جذب گردشگر تبدیل کرد.
احمد دیناری افزود: توسعه بومگردی، سیاست سازمان میراث فرهنگی است و در این زمینه اعتبارات خوبی توسط صندوق توسعه ملی برای اشتغال زایی در مناطق روستایی و عشایری منظور شده که شهر خرو نیز می تواند از آن سود ببرد.
وی اظهار کرد: طبق گزارش کارگروه اشتغال اداره کل میراث فرهنگی تا کنون حدود 100 میلیارد ریال جذب اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری استان شده که حدود پنج میلیارد ریال آن در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است.
سالانه تا یک هزار و 100 تن محصول ریواس توسط کوهپایه نشینان بینالود در روستاهای میرآباد، برف ریز، بوژان، گرینه و شهرهای درود و خرو شهرستان نیشابور پرورش یافته و اواسط بهار به بازارهای مصرف عرضه می شود.
ریواس گیاهی است که به صورت طبیعی و دیم و بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر رشد می‌ کند و به آبیاری نیاز ندارد.
نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است.
9869/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.