دکتر محمد رشتی باف، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری ویروسی وابسته به کنه و مشترک بین دام و انسان است که می توان گفت گزش کنه و تماس با دام آلوده شایعترین راه انتقال آن است.
وی بابیان اینکه هر کنه آلوده می تواند این ویروس را به مدت 2 سال در خود نگه داشته و حتی با تخمگذاری به نسل بعد خود منتقل کند، افزود: فصول بهار و تابستان بیشترین میزان احتمال شیوع این بیماری وجود دارد که عمدتا به دام منتقل می شود.
وی ادامه داد: علائم بالینی این بیماری در نشخوارکنندگان بسیار خفیف است و در صورت تماس انسان با دام آلوده، با توجه به حساسیت بالای بدن انسان به این ویروس، می تواند کشنده باشد.
وی افزود: میزان تکثیر ویروس در بدن انسان بسیار بالاتر از نشخوار کنندگان است.
وی گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلای به این بیماری آن است که گوشت دام پس از کشتار به مدت 24 ساعت در مرحله پیش سرد قرار گیرد تا در صورتی که در دوره آلودگی باشد با پایین آمدن پی.اچ گوشت بر اثر سرما، ویروس آن از بین برود.
وی توضیح داد: گوشتی که اکنون در قصابی های سطح شهر و استان در اختیار شهروندان قرار می گیرد به دلیل گذراندن این دوره 24 ساعته کاملا سالم است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری به جد از کشتار دام در منازل خودداری کنند، افزود: خرید گوشت از مراکز مجاز و اجتناب از تماس با کنه به عنوان یکی از عوامل مخاطره آمیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی گفت: شهروندان در صورت سفر به مناطق کوهستانی و روستایی، با توجه به احتمال وجود کنه آلوده، حتما مراقبت های لازم را انجام دهند.
طبق اعلام مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای امسال یک فرد مبتلا به تب کریمه کنگو در استان خراسان رضوی شناسایی و درمان شده و چند نفر مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو نیز به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند که هنوز جواب آزمایش آنها اعلام نشده است.
استان خراسان رضوی با 7.5 میلیون راس دام سبک و 320 هزار راس دام سنگین، در مجموع 14 میلیون و 600 هزار واحد دامی دارد و سالانه یک میلیون و 200 هزار تن محصولات در حوزه دام و طیور این استان تولید می شود.
5132/7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.