به گزارش ایرنا، دکتر برات شمسا روز پنجشنبه در همایش روسای مراکز خبرگزاری جمهوری اسلامی استانهای شرقی کشور با حضور معاون خبری ایرنا، در مشهد افزود: ایران با هویت تاریخی و جغرافیایی خود دنیا را متوازن می کند و همین ظرفیتها موجب شده تا غربیها برای نابودی تمدن بزرگ و زنده ایران تلاش کنند.
وی ادامه داد: ایران اسلامی بر اساس اعتقادات مذهبی و پیروی از ائمه اطهار(ع) هیچگاه به دنبال جنگ و تهاجم نبوده بلکه همواره در موضع دفاع بوده و غربیها هجوم آورده اند.
کارشناس ارشد آسیای مرکزی و قفقاز گفت: ایران در موضوع 'برجام' نیز نشان داد خصلت دفاعی دارد و به تعهدات خود پایبند است. در دهه های اخیر آمریکا ادعاهای بی اساسی را علیه ایران مطرح و جنگ هشت ساله را تحمیل کرد در حالی که ایران همچنان بر موضع دفاعی استوار بود.
وی افزود: عربستان به عنوان یک کشور اسلامی در سالهای اخیر مواضع تهاجی علیه ایران اسلامی گرفته، حتی به دامان غربیها پناه برده و هزینه های زیاده خواهیهای ترامپ را تامین می کند تا ایران تنها بماند و غرب نیز از این فرصت استفاده کرده و چنین حکومتهایی را علیه ایران تحریک و تشویق کرده است.
دکتر شمسا ادامه داد: همه اینها در حالی است که بر اساس نظریه متفکران غربی و شرقی از جمله فردریش هگل فیلسوف آلمانی و آرنولد توینبی نویسنده انگلیسی تاریخ تمدن، ایران نه تنها توازنبخش زمین بلکه متعادل کننده دنیا و دارای تمدن زنده ایرانی اسلامی است. دنیای غرب بر همین اساس در تلاش برای حذف ایران است.
وی گفت: هگل علاوه بر اندیشه های فلسفی، فلسفه تاریخ را نیز مطرح کرده و می گوید تاریخ زمین و نخستین حکومت از ایران آغاز شده است.
این استاد دانشگاه افزود: این دانشمند غربی معتقد است بعضی تمدنها در جهان بشریت موثر هستند که به آنها 'تمدنهای محوری' گفته می شود و یکی از تمدنهای محوری ایران است. توینبی نیز 28 تمدن را ذکر کرده و معتقد است بعضی از این تمدنها مرده و بعضی زنده هستند که تمدن ایران و اسلام از جمله تمدنهای زنده جهان است.
وی اظهار داشت: اندیشمندانی چون هگل، توینبی و نیچه معتقدند تمدن ایرانی اسلامی به سبب دارا بودن معنویت همواره زنده است و تمدن مسیحیت نیز اگر از معنویت فاصله بگیرد از بین خواهد رفت.
دکتر شمسا همچنین به روند پیروزی انقلاب اسلامی و مخالفتهای غربیها با آن اشاره و بیان کرد: تنها حرکتی که در مقابل تفکرات انحرافی ایستاد و از ذیل غرب خارج شد انقلاب اسلامی ایران بود.
وی ادامه داد: غربیها در ادامه تلاشهایشان برای نابودی تمدن ایرانی اسلامی تجارت را از خشکی به دریا کشاندند زیرا تجارت در خشکی از آن ایران بود و وجود جاده ابریشم نشانگر همین مهم است. با این اقدام در صدد وارد آوردن ضربه اقتصادی به ایران بودند.
کارشناس ارشد آسیای مرکزی و قفقاز، ایران را کشوری چند لایه توصیف و بیان کرد: ایران دارای لایه های شیعه، فرهنگی، اسلامی، شرقی و جهانی است و وقتی صحبت از ایران می شود باید تمامی این لایه ها در نظر گرفته شوند. ایران با وجود آن که یک کشور شیعی است و اطراف آن را کشورهای مسلمان اهل تسنن فرا گرفته اما روابط بسیار خوبی با بسیاری از این کشورها دارد.
وی گفت: ایران داعیه جهانی گری با اندیشه مهدویت را که اندیشه ای انسانی و الهی است دارد اما غرب تنها از کلمه حقوق بشر سوءاستفاده و با آن تجارت می کند. سازمان ملل نیز به موضع فروشی افتاده بطوری که یک میلیارد دلار از عربستان می گیرد تا جنایات آن کشور را در یمن نادیده انگارد.
دکتر شمسا در ادامه همچنین به ظرفیتهای کلان خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: موقعیت خاص این استان، اشراف آن بر شبه قاره هند و برخی کشورهای دیگر منطقه و عبور کریدورهای مختلف از آن ایجاب می کند که سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ظرفیتهای اصلی خود را در این مرکز مستقر کند.
وی افزود: معتقدیم کارهای تحقیقی و پژوهشی 'ایرنا' در باره هند، چین و افغانستان باید به جای تهران در مشهد و خراسان انجام شوند. خراسان عالم پرور و دانشمندپرور است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید مطهری، شریعتی و دهها اندیشمند و عالم بزرگ جهان اسلامی از جمله آنها هستند.
6081/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.