به گزارش ایرنا آیت الله سیداحمد علم الهدی، سه شنبه در دیدار با جمعی از نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی خراسان رضوی افزود: با یک مقایسه می توان بهبود وضع اقتصاد را دریافت. در زمان شاه یک کارگر معمولی روزانه 30 ریال دستمزد داشت و قیمت دلار 70 ریال بود.
وی ادامه داد: امروز کارگر معمولی هر روز 450 هزار ریال می گیرد و دلار از 57 هزار ریال بیشتر نیست. یعنی قیمت دلار امروز نسبت به زمان شاه هزار برابر نشده است اما دستمزد یک کارگر 15 هزار برابر شده است.
وی افزود: در زمان شاه یک کارگر با 30 ریال که دریافت می کرد می توانست حداکثر یک چلوکباب به همان قیمت بگیرد و پول دیگری برای او باقی نمی ماند اما امروز یک چلوکباب 300 هزار ریال هم که باشد باز مقداری از دستمزد کارگر باقی می ماند.
وی با بیان اینکه گرانی مهم نیست بلکه سطح درآمد مهم است، افزود: گرانی اگر با درآمد بالا همراه باشد نشانگر رشد اقتصاد است اما اگر گرانی همراه با عدم درآمد باشد مشکل زا می شود.
آیت الله علم الهدی گفت: مسئولان و برنامه ریزان استانی و کشوری باید به گونه ای عمل کنند که سطح درآمد و فاصله درآمدی کارمندان و کارگران زیاد نباشد. اینکه عده ای سطح درآمد بالا و یک عده سطح درآمد پایین داشته باشند فاجعه است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: حرفهایی که می زنم به عنوان نقد نیست بلکه به دنبال چاره جویی هستیم. نظام، کارگزاران و مردم همه یکپارچه هستند و همه ما یک جبهه واحد به نام امام زمان(عج) در مقابل جبهه کفر تشکیل داده ایم.
آیت الله علم الهدی گفت: امنیت شغلی کارگران بسیار اهمیت دارد. رنج تعطیلی کارخانه ای که یک کارگر متاهل مشغول به کار است و بیکاری این کارگران زن و بچه دار، بیش از بیکاری یک جوان مجرد است هر چند که بیکاری جوانان مجرد هم به جای خود یک مشکل جدی است.
وی با بیان اینکه تنها راه کار ما تکیه بر توان داخلی و خودکفایی است افزود: مقام معظم رهبری شاخص های اقتصاد مقاومتی را نیز به طور کامل بیان کرده اند. اگر نیاز کشور را از خارج قطع کنیم مشکلات حل می شود.
وی ادامه داد: امروز موضوعی که در براندازی اسلام به عنوان یک راهبرد اصلی مورد توجه دشمن است جریان معیشت، اقتصاد و سفره زندگی مردم است و جریان مقابله با آنها، کارگر و کارفرما و فعالیت کارگری است.
وی افزود: امسال به نام حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده است، باید همبستگی کامل بین عوامل سرمایه گذار و نیروی کار به وجود آید. سرمایه کارآفرینان امروز نقش تسلیحات و تجهیزات در نبرد با دشمن را ایفا می کند. باید به گونه ای کار و تولید کنیم که مردم کالای ایرانی را بر کالای خارجی ترجیح دهند.

*ایجاد بیش از 123 هزار فرصت شغلی
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم گفت: پارسال 123 هزار و 900 فرصت شغلی در استان ایجاد شد و نرخ بیکاری نیز 2 درصد کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی 2 درصد افزایش یافت.
محمد سنجری افزود: پارسال همچنین 300 میلیارد تومان اعتبارات قرض الحسنه برای تولید و اشتغال و 213 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی هزینه شد.
وی ادامه داد: پارسال 15 هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند و زمینه بازگشت به کار 2 هزار و 600 نفر از آنها نیز فراهم شد.
وی گفت: حفظ اشتغال موجود، رونق بنگاههای اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید در کنار تکمیل ظرفیت بنگاهها از برنامه هایی است که امسال نیز با جدیت پیگیری می شود. با توجه به منابع اعتبارات 18 هزار میلیارد ریالی استان، اگر بنگاههای اقتصادی امسال دچار مشکل شوند نسبت به حل مشکل آنها اقدام می شود.
7507/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.