بهزاد افشار روز دوشنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی شهری و روستایی خراسان رضوی در مشهد افزود: گاهی برداشت می شود که دلیل تاخیر در تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری سنگ اندازی و کوتاهی می باشد در حالی که این تعلل به دلیل ساختار اداری کشور است.
وی ادامه داد: وزارت کشور لایحه مدیریت واحد شهری را به دولت ارائه کرده است. در حلی که هم اینک فقدان مدیریت یکپارچه شهری یک چالش است بسیاری از دستگاههایی که امور مدیریت شهری را عهدارند حاضر نیستند وظایف را منفک کنند و البته نگرانیهایی نیز دارند.
مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور گفت: برخی معتقدند ممکن است با اجرایی شدن مدیریت یکپارچه شهری نارضایتی مردم افزایش یابد و اعتبارات در جای خود هزینه نشود اما تلاش خود را برای نهایی کردن آن انجام می دهیم و مجلس نیز پای کار است.
وی افزود: بر این باوریم که تقویت شهرداری و دهیاریها، تقویت شوراها را به همراه خواهد داشت. امروز شوراها به جایگاهی رسیده اند که اگر نباشند خلاء در کشور احساس خواهد شد. توانمندی شوراها به عنوان نهاد غیردولتی و مدنی روز به روز باید بیشتر شود.
افشار ادامه داد: نظامی که سلسله مراتب اداری آن از بالا به پایین می باشد ممکن است گاهی در تناقض با نهادی که از پایین به بالا است قرار گیرد. اگر قرار باشد شوراهای شهرستان و استان به صورت نمادین حضور داشته باشند مشکلی از مشکلات کشور حل نخواهد شد. وی گفت: توقع آموزش حرفه ای برای اعضای شوراها از وزارت کشور نباید داشت. آموزش وظیفه شورای عالی استانهاست ولی وزارت کشور در حد معمول این آموزشها را ارائه می کند.
مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور در ادامه فقدان انسجام شورایی و اختلافهای درونی را مشکلات شوراهای شهر و روستاها ذکر و بیان کرد: این معضل از آفتها و آسیبهاست که البته هم اکنون کمتر از گذشته می باشد.
وی افزود: بحث کارکنان مازاد هم از مشکلات شهرداریهاست بطور که گاهی تا سه برابر نیاز شهرداریها پرسنل داریم. اگر یک نفر نیرو امروز به صورت غیرقانونی به بدنه شهرداری تحمیل شود خیانت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این گردهمایی گفت: تعداد اعضای شوراهای شهرها در این استان 395 نفر و تعداد اعضای شوراهای روستایی هشت هزار و 140 نفر است.
محمد مقدوری افزود: بودجه مصوب شهرداریهای خراسان رضوی امسال سه هزار و 857 میلیارد تومان می باشد که دو هزار و 990 میلیارد تومان آن مربوط به شهرداری مشهد و بقیه مربوط به سایر شهرهای استان ست.
وی ادامه داد: از سال 92 تا 96 بودجه مصوب تمام شهرداریهای استان 34 هزار و 834 میلیارد تومان بود که 19 درصد آن بودجه جاری و 81 درصد عمرانی بوده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: امسال 'آموزش، تهیه برنامه جامع در خصوص منابع پایدار شهرداریها، مبلمان شهری، بافتهای فرسوده، برنامه راهبردی شهرها، مناسب سازی فضای شهری برای توانیابان و توسعه انرژیهای پاک' برنامه های محوری در حوزه شهرها هستند. توسعه استفاده بیشتر از تسهیلات بانکی در حوزه روستاها، بوم گردی و خدمات دولت الکترونیک هم از مهمترین برنامه های امسال در حوزه روستاها است.
وی افزود : 31 شهر خراسان رضوی دارای بافت فرسوده هستند و یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت شهری در این بافتها زندگی می کنند لذا باید توجه بیشتری نسبت به بازسازی بافتهای فرسوده داشته باشیم.
نهم اردیبهشت ماه به عنوان 'روز ملی شوراها' نام گرفته است. حدود 9 هزار نفر منتخبان مردم در شوراهای شهری و روستایی استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی عضویت دارند.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.