سیدسعید سرابی یکشنبه در آیین روز بزرگداشت فرهنگ و هنر کدکن که به مناسبت روز ملی شیخ فریدالدین عطار کدکنی نیشابوری و تجلیل از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی برگزار شد تصریح کرد: با توجه به هماهنگی ها و برنامه ریزی با وزارت ارشاد انشالله اردیبهشت ماه طی مراسم تبدیل خراسان رضوی به قطب ادبی ایران اعلام رسمی خواهد شد.
وی با اشاره به اینه کدکن جغرافیای موثری در تاریخ ایران است و امروز با حضور و مشاهده ظرفیت ها و علاقمندی مردم این منطقه در برگزاری روز فرهنگ و هنر کدکن پیشنهاد می دهم که این روز را به هفته فرهنگی کدکن و به یک رخداد منطقه ای و ملی تبدیل کنیم.
سرابی تصریح کرد : نیشابور و تربت حیدریه با وجود مفاخر گرانقدر گذشته و حال خود با تبدیل شدن خراسان رضوی به قطب ادبی کشور خراسان می توانند گردشگری ادبی را در کشور فرهنگ سازی و متحول کنند.
به گزارش ایرنا، جمعی از دوستداران، استادان دانشگاه و عطارشناسان کشور به مناسبت روز ملی شیخ فریدالدین عطار کدکنی نیشابوری، یکشنبه 26 فروردین به شهر کدکن تربت حیدریه زادگاه این ادیب بزرگ آمدند تا در روز فرهنگ و هنر کدکن از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی نیز تجلیل به عمل آروند .
برگزاری همایش بدنبال آن بود زادگاه خانوادگی این مرد بزرگ و نیز پتانسیل های فرهنگی و تاریخی این خطه با حضور اساتید و عطارشناسان معرفی و رسانه ای کند.
شهرکدکن زادگاه شیخ فریدالدین عطار و ادیب فرزانه کشور محمدرضا شفیعی کدکنی است که برای مردم این منطقه به عنوان یک میراث ارزشمند و فرصتی برای معرفی محل زندگی خود است.
شیخ فریدالدین عطار نیشابوری شاعری شهیر و عارفی عظیم است که سراسر زندگی و آثار وی رنگ و بوی خدایی و عرفانی داشته و به سبب آوازه بلند وی در ادبیات کلاسیک ایران و جهان، بیست و پنجمین روز فروردین در تقویم ملی ایران روز ملی عطار نام گرفته است.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از بزرگان مشایخ تصوف ایران در قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است؛ سال 537 هجری در قریه کدکن خراسان به دنیا آمد و چون به داروفروشی و عطاری اشتغال داشت بدین لقب معروف شد. عطار در دکان داروفروشی به درمان بیماران می پرداخت و به کسب علوم و درک صحبت مشایخ و بزرگان اهل تصوف از جمله شیخ نجم الدین کبری و دیگران نیز روزگار می گذراند.
به گفته صاحبنظران این عرصه، عطار نیشابوری یکی از حاملان بزرگ فلسفه اشراق بود به نحوی که اساتید شعر فارسی همچون استاد شفیعی کدکنی او را یکی از بزرگان شعر عرفانی فارسی می دانند.
شفیعی کدکنی می گوید: اگر قلمرو شعر عرفانی فارسی را بگونه مثلثی در نظر بگیریم، عطار یکی از اضلاع این مثلث است و آن دو ضلع دیگر عبارتند از سنایی و مولوی. شعر عرفانی به یک اعتبار با سنایی آغاز می‌شود و درعطار به مرحله کمال می‌رسد و اوج خود را در آثار جلال‌الدین مولوی می‌یابد.
در حاشیه این مراسم و در محوطه مجموعه تاریخی مذهبی شیخ حیدر کدکنی نمایشگاه عرضه صنایع دستی و غذاهای سنتی منطقه کدکن دایر که مورد توجه بسیار زیاد مراجعان قرار گرفت.
این مجموعه تاریخی که قدمت آن به دوره سلجوقی، تیموری، ایلخانی باز می گردد به شماره 8955 و 8954 به ثبت آثار ملی رسیده است.
شهرستان تربت حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ است که بخش کدکن دارای 17 روستا، جمعیتی
حدود 14 هزار نفر و وسعت تقریبی 800 کیلومتر مربع در 65 کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربت حیدریه واقع است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.