'حمایت از کالای ایرانی' عبارتی راهبردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شعار سال برای سال 1397 برگزیدند و همچون سالهای گذشته جهتدهی برنامه ها و سیاستها در عرصه های مختلف باید در این مسیر حرکت کند.
در این بین صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردارند که می تواند به عنوان یکی از دستاوردهای مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه معرفی فرهنگ، هویت و تمدن ایرانی و نیز توسعه مبادلات فرهنگی با تقویت حضور گردشگران خارجی نقش به سزایی ایفا کند.
از آنجا که صنایع دستی هر کشور بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی و نمادی از هویت ملی است می تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف باشد و البته در کنار تاثیر و جاذبه این صنایع در جذب جهانگردان، رشد و تولید اقتصادی نیز بطور حتم میسر خواهد شد.
100 درصد مواد اولیه تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی اصیل از منابع و مواد داخلی است. با توجه به ویژگیهایی از جمله نقش دست در تولید آن، مکمل اقتصاد کشاورزی بودن، برخورداری از ارزش افزوده و بی نیازی به سرمایه گذاری زیاد در مقایسه با سایر صنایع، این هنرصنعت می تواند در رشد، توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه تاثیرگذار و به معنای واقعی کلمه 'کالای ایرانی' محسوب شود.
همچنین امکانپذیر بودن ایجاد و توسعه صنایع دستی در مناطق مختلف کشور اعم از شهری، روستایی و عشایری از مزیتهایی است که با حمایت از صنایع دستی به عنوان کالای ایرانی می توان رشد و توسعه داد تا شاهد ایجاد مطلوبیت در اقتصاد و درآمد خانوار بود.

* صنایع دستی کالایی ذاتا ایرانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: نظری کوتاه بر تولید صنایع دستی نشان می دهد این هنرصنعت کاملا ایرانی و یکی از مصادیق مهم در زمینه حمایت و صیانت است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: استفاده از مواد اولیه داخلی و بکار بردن هنر و خلاقیت بومی و فردی در خلق آثار هنری و صنایع دستی گویای ایرانی بودن این هنرها و ضرورت توجه ویژه به این بخش است.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای مهم امسال در راستای شعار 'حمایت از کالای ایرانی' حمایت و صیانت صنایع دستی است. حمایت از صنایع دستی گرچه در سالهای گذشته نیز مورد توجه و جزو برنامه های سازمانی بوده اما امسال بخاطر جایگاه مهم و قطعی آن به عنوان کالای ایرانی، توجه و برنامه ریزی ویژه و هدفمندی در این بخش صورت گرفته است.

* ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین سیاستهای امسال در این زمینه توسعه فروشگاههای صنایع دستی در مشهد و دیگر شهرهای استان است. نخستین فروشگاه و بازارچه دائمی صنایع دستی طی ایام نوروز در خانه تاریخی ملک مشهد راه اندازی شد.
وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده در هفت شهرستان دیگر راه اندازی بازارچه های دائمی فروش انجام می شود. در کنار نمایشگاه و فروشگاه دائمی، کارگاههای آموزشی نیز به منظور ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی برپا می شوند.
مکرمی فر ادامه داد: به این منظور پنج میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته و تاکنون 50 درصد پیشرفت در ساخت بناهای مربوط به این بازارچه ها گزارش شده است. پیش بینی می شود تا پایان تیر ماه آتی هفت بازارچه و فروشگاه دائمی صنایع دستی در سطح خراسان رضوی بهره برداری شوند.
وی گفت: در قالب برنامه حمایتی از صنایع دستی، حرکت بر مبنای شاخصهای صنایع دستی هر شهر صورت می گیرد.

* اعطای تسهیلات حمایتی به صنعتگران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه به نقش صنایع دستی در توسعه اشتغال اشاره و بیان کرد: با هدف حمایت از هنرمندان، هنر آنان و نیز ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی تسهیلات حمایتی با بهره پائین به روستاهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اعطا می شود.
وی افزود: حمایت از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی از جمله مسائلی است که امسال بطور جد مورد توجه قرار دارد و افزایش شناسایی هنرمندان فعال در این صنایع نیز پیگیری می شود.
مکرمی ادامه داد: 11 هزار نفر در خراسان رضوی 'کارت صنعتگری' دریافت کرده اند و مشمول تسهیلات می شوند. پیش بینی می شود افزون بر 20 هزار نفر در این استان از محل فعالیت در صنایع دستی ارتزاق می کنند.

* 13 برند ملی صنایع دستی در خراسان رضوی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: صنایع دستی هنرمندان ایران وجهه ای جهانی و شناخته شده در عرصه بین المللی دارد و به شکل خاص و ویژه مورد توجه و استقبال جهانگردان است.
محمد مطیع افزود: خراسان رضوی دارای 22 رشته بومی و مزیت در صنایع دستی است. سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ تراشی (حجاری سنتی)، قلم زنی روی سنگ، ابریشم بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی، ارغوان بافی، کاشی سنتی و گلدوزی از جمله این رشته ها هستند.
وی ادامه داد: 13 هنر سنتی و صنایع دستی در خراسان رضوی به عنوان صنایع دستی شاخص شناخته شده و از رشته های مزیتدار و بومی هستند. برند صنایع دستی در شهرستان فیروزه رشته تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، در شهرستان طرقبه شاندیز رشته ارغوان بافی و پوستین دوزی و در شهرستان کلات گلیم و ابریشم بافی است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همچنین رشته سفالگری سنتی در گناباد، ابریشم کشی در تربت حیدریه، فرت بافی و ساخت سازه های سنتی در تربت جام، حوله بافی در تایباد و تراش سنگهای قیمتی در نیشابور از دیگر برندهای ملی صنایع دستی شهرستانهای خراسان رضوی محسوب می شوند.
وی افزود: علاوه بر این رشته های تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد، حجاری سنتی(سنگتراشی) و نیز تولیدات چرمی دست دوز از برندهای ملی صنایع دستی در این کلانشهر است. صنایع دستی سبدبافی در بجستان و گلیم بافی در قوچان از دیگر رشته ها و صنایع دستی برجسته و مهم محسوب می شوند.
مطیع ادامه داد: برندسازی صنایع دستی اهمیت مهمی در معرفی و ترویج این هنرها در عرصه تجارت و بازرگانی دارد. در 'سال حمایت از کالای ایرانی' برندسازی صنایع دستی به عنوان یک هدف مورد پیگیری قرار می گیرد تا به این ترتیب شاهد افزایش توجهات و مصرف این محصولات باشیم.
وی گفت: در این چارچوب همچنین تلاش می شود با حمایت از هنرمندان صنایع دستی نسبت به کاهش قیمت تمام شده محصولات نهایی آنها بدون هرگونه کاهش کیفیت نیز اقدام شود.

* صادارت 21 میلیون دلاری صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز گفت: 21 میلیون دلار صنایع دستی این استان پارسال به کشورهای مختلف صادر شد. این میزان نسبت به سال ماقبل سه برابر بیشتر است.
وی افزود: سال 1395 حدود 7.5 میلیون دلار صادرات محصولات صنایع دستی خراسان رضوی به کشورهای دنیا ثبت شده بود.
مکرمی فر بافتهای سنتی، چرم دوزی و سنگهای قیمتی را به ترتیب رتبه های نخست تا سوم اقلام صادرات صنایع دستی خراسان رضوی در سال ذکر و بیان کرد: هم اکنون از مجموع 250 رشته صنایع دستی تعریف شده در کشور 90 رشته آن در خراسان رضوی وجود دارد.
وی گفت: افزایش حمایتها و جلب بیشتر توجهات به صنایع دستی موجب می شود شاهد افزایش میزان صادرات و افزایش تقاضا برای استفاده از این محصولات هنری باشیم.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.