به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم این استان بر اساس سنت دیرینه به دامان طبیعت و تفرجگاههای ییلاقی اطراف شهرها و روستاها می روند.
تفرجگاهها و بوستانهای شهر مشهد نظیر بوستانهای ملت، وکیل آباد، کوهسنگی و طرقبه و شاندیز، میامی، آبشارهای دیدنی نظیر ارتکند، رود معجن، اخلمد، هفت حوض، حصار گلستان، سد طرق و سد کارده در این روز شاهد حضور قشرهای مختلف مردمی است که به همراه خانواده سیزدهمین روز سال را در دامان طبیعت می گذرانند.
یکی از آدابی که هر سال بر تنوع و خلاقیت آن در این روز افزوده می شود تزیین های مختلف خودروها با سبزه نوروز هنگام تردد در خیابان برای حضور در دامان طبیعت است.
گره زدن سبزه در روز سیزدهم فروردین از جمله آدابی است که بیشتر زنان و دختران به ویژه دختران دم بخت در این روز انجام می دهند هر چند که این رسم در سال های اخیر بیشتر شکل تفریح و شوخی به خود گرفته است.
پختن غذا از جمله غذاهای محلی نظیر آش رشته، آش شله قلمکار و سمنو از جمله سنتهای رایج در این روز است و منقل های کباب و جوجه و غذاهای حاضری و ساندویچی هم جای پای خود را به سفره سیزده بدر باز کرده است.
بازی ها وسطی و الک دولک از جمله بازیهای رایج این روز مردم خراسان رضوی است که با کمترین امکانات با توجه به حضور افراد بسیار در دامان طبیعت به راحتی انجام می شود و در سالیان اخیر بازیهایی چون والیبال، بدمینتون و شطرنج در کنار بازیهای موبایلی از جمله فعالیتهایی است که مردم سنین مختلف در این روز انجام می دهند.

* حضور در دامان طبیعت از مشترکات 13 فروردین
عضو هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهار باغ خراسان رضوی هم در باره آداب و رسوم مردم این استان در روز 13 فروردین گفت: برخی از این سنتها با دیگر نقاط کشور مشترک و برخی خاص این منطقه است که سبزه به آب انداختن و حضور در دامان طبیعت از جمله مشترکات این آداب با دیگر نقاط کشور است.
رضا سلیمان نوری افزود: سبزه به آب انداختن با نیت توسعه رزق و روزی و برکت در زندگی انجام می شود و سبزه گره زدن نیز خاص دختران جوان و دم بخت است که در قدیم معتقدند بودند سبزه ای که گره زده می شود باید از خاک روییده باشد نه از آب.
وی اظهار کرد: اعتقاد مردم قدیم بر این بود که اگر سبزه ای را که از خاک بروید گره بزنند باعث پیوستگی در زندگی می شود.
وی با اشاره به غذای خاص سیزده بدر هم گفت: پخت سمنو و حلوا و خوردن کاهو با سکنجبین از جمله رسومی است که در این روز انجام می شود و در پخت غذاهایی چون آش هم اعتقاد بر این بوده که از گیاهان صحرایی که همان روز از دامان طبیعت چیده می شود استفاده کنند و همچنین در این روز تهیه غذای آش ماست هم در شهرهایی چون سبزوار رواج دارد.
سلیمان نوری افزود: تاب بازی نیز از جمله بازیهایی است که در این روز به وسیله دختران و زنان انجام می شود و گذشتگان معتقد بودند اگر مردان تاب بازی کنند فرزندان آنها نامیزان و ناقص خواهند شد.
وی اظهار کرد: دزد بازی و گل یا پوچ هم از دیگر بازیهایی است که به صورت گروهی انجام می شود و مسابقات اسب دوانی و رقص با اسب چوبی و کشتی با چوخه هم از دیگر بازیها و ورزشهای رایج در نیشابور و سبزوار و قوچان در این روز است.
وی گفت: بر اساس مدارک موجود، نخستین اجتماع مردم مشهد در روز 13 فروردین در بوستانی که امروز به نام 'میرزا کوچک خان' شناخته می شود شکل گرفته است و این بوستان هم اکنون در خیابان دانش و نرسیده به میدان 17 شهریور مشهد واقع شده اما به مرور باغ ملی، کوهسنگی، بوستان ملت، شاندیز، طرقبه، ملک آباد، جاغرق، بند گلستان و پارک جنگلی وکیل آباد هم محل حضور و تجمع مردم مشهد در این روز شده است.
سلیمان نوری افزود: حضور بر سر مزار جوانانی که یک سال از مرگ آنها گذشته و گذاشتن سبزه سر قبر آنان از دیگر آیین های روز سیزدهم فروردین در این خطه است.
وی اظهار کرد: با افزایش شهرنشینی و زندگی مدرن، آداب و رسوم قدیمی کمرنگ تر شده است و این رسوم در مناطق روستایی و شهرهای کوچک با جلوه بیشتر انجام می شود.
وی گفت: در شرایطی که مشغله زندگی شهری فرصت دید و بازدید خانواده ها از همدیگر را محدود کرده است عید نوروز و تعطیلات آن و به ویژه سیزده فروردین به عنوان آخرین روز تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای افزایش همدلی خانواده هاست.
براساس پیش بینی مرکز هواشناسی خراسان رضوی، هوای روز سیزده فروردین در نواحی شمالی و مرکزی این استان، نیمه ابری تا ابری و مه آلود، در پاره ‌ای نقاط همراه با وزش باد به نسبت شدید با احتمال بارش پراکنده باران خواهد بود.
در نواحی جنوبی خراسان رضوی نیز هوا قسمتی ابری تا نیمه ابری، در برخی نقاط مه آلود گاهی با وزش باد به نسبت شدید و در برخی ساعات رگبار پراکنده باران و در پاره ای نقاط توأم با رعد و برق و در شهر مشهد هم نیمه ابری گاهی ابری و مه آلود، در برخی ساعات همراه با افزایش سرعت باد با احتمال بارش خفیف خواهد بود.
7507/1922/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.