مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حاشیه مراسم افتتاح اقامتگاه بومگردی ریاب گناباد در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون 21 اقامتگاه بوم گردی در سطح این استان دایر شده اند. گناباد با پنج اقامتگاه بوم گردی بیشترین تعداد را از این حیث در بین شهرستانهای استان دارد.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: همچنین 52 موافقتنامه برای راه اندازی دیگر اقامتگاههای بوم گردی در خراسان رضوی صادر شده که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.
وی در ادامه همچنین گفت: گناباد و نیشابور با توجه به پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی امسال به عنوان شهرهای ویژه تاریخی شناخته شدند و طرح جامع مطالعاتی آنها در آینده نزدیک آغاز و ساخت و ساز، توسعه و عمران شهری آنها متناسب با هویت تاریخی و گردشگری انجام و از هرگونه اقدامات غیراصولی و ساختاری در حریم میراث فرهنگی این شهرها جلوگیری می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برای جلوگیری از استمرار تخریب آثار تاریخی در حریم حرم امام رضا(ع) بر اساس توافق بین شهرداری ثامن و اداره کل میراث فرهنگی بناهای تاریخی واقع در حریم حرم مطهر تملک و بازسازی می شوند. سه بنای تاریخی توسط شهرداری ثامن خریداری، مرمت و احیاء شده اند و سه بنای دیگر هم در دست مرمت هستند.
فرماندار گناباد نیز گردشگری را محور اصلی توسعه این شهرستان دانست و از پرداخت سه میلیارد ریال به متقاضیان راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی در این خطه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.
محمدعلی نبی پور افزود: برخی آثار تاریخی گناباد مانند قلعه عمرانی در معرض تخریب قرار دارند لذا اختصاص اعتبار برای احیاء و مرمت آنها ضروری است. زیرساختهای قنات جهانی قصبه نیز برای جلب بیشتر گردشگران نیازمند تکمیل و استحکام بخشی می باشد.
شهرستانهای گناباد و بجستان 300 اثر تاریخی و معنوی دارند که 200 مورد آنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.
شهرستانهای بجستان و گناباد با مجموع جمعیت 140 هزار نفر به ترتیب در فاصله 278 و 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع هستند.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.