به گزارش ایرنا علی سلاجقه، چهارشنبه در نشست بررسی 'تشکیل وزارتخانه منابع طبیعی و محیط زیست، آری یا نه' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: حجیم ترین کتابهای قانونگذاری کشور مربوط به منابع طبیعی است اما به دلیل وجود قوانین ناسخ و منسوخ، همچنان کوه خواری و زمین خواری انجام می شود.
وی بیان کرد: مسائل رنج آوری در بخش محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد و با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشور اگر 2 سال در این کشور سیلاب، زلزله و خشکسالی رخ ندهد باید تعجب کنیم.
سلاجقه ادامه داد: منابع طبیعی ضامن حیات کشور است و مدیریت امور باید با توجه به این شرایط اقلیمی صورت پذیرد اما هنگامی که در حیطه اجرایی وظیفه محوله با تجربه و مدرک همخوانی ندارد مدیریتها دچار مشکل می شود.
وی تاکید کرد: منابع طبیعی باید به تراز خود برسد، ساختارها تغییر یابد، منابع طبیعی بحث حاکمیتی است باید از زیرمجموعه نهاد و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجموعه تولیدی و مصرفی خارج و وزارت محیط زیست و منابع طبیعی شکل بگیرد یا اینکه این نهاد زیرمجموعه رهبری و یا در رده دستگاه های زیرمجموعه رئیس جمهوری با جایگاه قدرتمندتری قرار گیرد.
سلاجقه ادامه داد: مجلس، دفتر مقام معظم رهبری و قوه قضائیه در این مقوله ورود کرده اند و فقط باید در این خصوص یک لایحه به مجلس ارائه شود.
رئیس هیات مدیره انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر جدایی بخش منابع طبیعی از بخش کشاورزی، ادامه داد: سازمان محیط زیست و منابع طبیعی باید اشراف کامل بر تمام مجموعه وزارتخانه های کشور داشته باشند و به جایگاه قدرتمندی برسند.
سلاجقه خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید پرچمدار حل دغدغه های کشور باشند، اگر خمودگی در این بخش اتفاق بیفتد کشور دچار خمودگی می شود و دانشگاه به عنوان پرچمدار باید برای دغدغه ها پاسخ ارائه دهد.
وی با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی اصل توسعه یافتگی هستند، افزود: کشوری توسعه یافته است که منابع طبیعی قوی و محیط زیست زیبا داشته باشد.
پروانه تاسیس اتحادیه علمی انجمن های منابع طبیعی و محیط زیست مهرماه سال 1390 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد و این نهاد با هدف ایجاد وحدت رویه میان انجمن های علمی عضو و ایجاد زمینه برای حضور فعال در مجامع تخصصی و تاثیرگذاری بر روند قانونگذاری و اجرایی کشور در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست فعال شد.
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.