به گزارش ایرنا، خراسان رضوی هم اکنون بحرانی ترین منابع آبی زیرزمینی در سطح کشور را داراست بطوری که افت سطح آبهای زیرزمینی در این استان به یک متر رسیده و ذخایر آبهای زیرزمینی این خطه با کسری یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعبی در سال مواجه است.
هم اکنون چاهها و منابع زیرزمینی سهم 80 درصدی را در تامین آب آشامیدنی استان 6.2 میلیون نفری خراسان رضوی ایفا می کنند. این در حالی است که میزان نزولات جوی و بارندگی ها طی سال زراعی جاری تاکنون در مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی افت چشمگیر و هشداردهنده ای داشته است.
سرزمین خورشید دارای اقلیم خشک و نیمه خشک و میانگین بارندگی آن کمتر از کشور است، چنانکه میانگین سالانه بارندگی در سطح کشور حدود 250 میلیمتر و در خراسان رضوی کمتر از 210 میلی متر می باشد.
تامین آب کلانشهر مشهد و دیگر شهرستان های استان خراسان رضوی با توجه به کاهش شدید بارشها هم اکنون به عنوان یکی از دغدغه های مهم مسئولان ذیربط و حتی ساکنان این استان مطرح است.

* کاهش 82 درصدی میانگین بارندگی
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین بارندگی در این استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 82 درصد نسبت به دوره آماری بلندمدت کاهش داشته است.
محسن عراقی زاده افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر ماه) تاکنون 16 میلیمتر باران در خراسان رضوی باریده در حالی که این میزان در دوره آماری بلند مدت 88 میلیمتر بوده است.
وی ادامه داد: میانگین بارندگی خراسان رضوی در سال زارعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز کاهش 74 درصدی دارد.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی میزان بارندگی در شهر مشهد را نیز طی این مدت 10 میلی متر عنوان و بیان کرد: این میزان نسبت به دوره آماری بلند مدت 90 درصد و نسبت به سال گذشته 85 درصد کاهش دارد.
وی گفت: در این مدت تمامی شهرستانهای خراسان رضوی کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه دوره آماری و سال گذشته داشته اند که بیشترین کاهش مربوط به شهرستان تایباد با حدود 2 میلیمتر بارندگی و کاهش 97 درصدی است.
او افزود: پس از تایباد شهرستانهای کاشمر و بردسکن در سال زارعی جاری به ترتیب به میزان 95 و 93 درصد نسبت به دوره آماری بلندمدت کاهش بارش داشته اند.

* کاهش 70 درصدی روان آبها و ظرفیت خالی سدها
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از یک سوم ظرفیت سدهای این استان هم اینک خالی از آب و کمتر از یک سوم سدها پرآب است.
محمدحسین جعفری افزود: خراسان رضوی 27 سد با مجموع ظرفیت یک میلیارد و 555 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به سد دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان است.
وی همچنین از کاهش 70 درصدی میزان روان آبها در خراسان رضوی خبر و ادامه داد: هم اکنون از 37 دشت آبی در محدوده مطالعاتی این استان 34 دشت وضعیت ممنوعه داشته و 15 دشت فوق بحرانی اعلام شده اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مدیریت آب موجود و مدیریت تقاضا از راهکارهای تامین آب در خراسان رضوی و حفظ منابع آبی پایدار در این استان است.
وی اجرای مطالعات انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، انتقال آب از ارتفاعات هزارمسجد در قالب 13 زیرپروژه، جایگزینی پساب فاضلاب در بخش کشاورزی، انسداد چاههای غیرمجاز و تجهیز چاههای کشاورزی به سامانه هوشمند مصرف را از اقدامات در حال انجام برای تامین آب مشهد و دیگر نقاط خراسان رضوی برشمرد.

* تدابیر و راهکارها برای تامین آب
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: 89 درصد آب تولیدی این استان در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و سه درصد در حوزه صنعت به مصرف می رسد.
علیرضا طاهری افزود: راهکارهای تامین آب در مشهد و دیگر نقاط خراسان رضوی با توجه به کاهش بارندگی، افت روان آبها و تداوم پدیده خشکسالی، در سه بخش کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت در حال اجرا است.
وی هوشمندسازی چاههای کشاورزی مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت در آنها، انسداد چاههای غیرمجاز و جلوگیری از تصرف بستر رودخانه ها در خراسان رضوی را از راهکارهای کوتاه مدت در حال اجرا عنوان کرد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بهره برداری بهینه از منابع آبی هزارمسجد در شمال غرب استان، جایگزینی پساب فاضلاب در بخش کشاورزی و انتقال آن به غرب مشهد با آزادسازی 400 حلقه چاه و حفظ 120 میلیون مترمکعب تراز آبخوانها در سال را نیز راهکارهای میان مدت تامین آب ذکر و بیان کرد: طرح بهره برداری بهینه از منابع آبهای هزارمسجد که اکنون مرحله دوم مطالعات آن پایان یافته راهکاری مهم برای ساماندهی آبهای مرزی رها شده در رودخانه های شمالی استان است که در قالب 13 زیرپروژه اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح در مجموع 70 میلیون مترمکعب آب رها شده در شمال غرب استان را ساماندهی می کند و تاکید می شود که مازاد این آب پس از رفع کمبودها و تامین نیازهای منطقه برای شهر مشهد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
طاهری نیاز آبی شهر مشهد را در شرایط کنونی 260 میلیون مترمکعب در سال عنوان و بیان کرد: با اجرای طرح مذکور که مدت سه سال به طول می انجامد افزون بر 35 میلیون مترمکعب آب برای مشهد از این طریق قابل تامین است.

* انتقال آب از دریای عمان
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه انتقال و شیرین سازی آب از دریای عمان به شرق کشور را از تدابیر بلندمدت تامین آب ذکر و بیان کرد: اجرای مطالعات این طرح هم اکنون از پیشرفت 70 درصدی برخوردار است.
وی افزود: بزرگترین طرح انتقال آب کشور از دریای عمان به طول هزار و 600 کیلومتر یکی از راهکارها برای جبران کمبود آب در بخش شرب و صنعت استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.
او ادامه داد: نیاز آب سه استان شرقی کشور در سال 1420 یک میلیارد و 750 میلیون مترمکعب پیش بینی شده اما حجم آب تولیدی این استانها در شرایط موجود تنها 900 میلیون مترمکعب است.
طاهری گفت: با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان سالانه 250 میلیون مترمکعب آب به خراسان رضوی انتقال می یابد. طبق برآوردها اجرای کامل این طرح در مدت هفت سال با هزینه 150 هزار میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی انجام خواهد شد.

* صرفه جویی آب حاصل از انسداد چاههای غیرمجاز
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز به طرحهای هوشمندسازی چاههای کشاورزی و انسداد چاههای غیرمجاز اشاره و بیان کرد: هم اکنون تعداد چاههای مجاز و غیرمجاز در این استان افزون بر 16 هزار حلقه چاه است. هفت هزار و 260 حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد که انسداد آنها از برنامه های در حال اجرا است.
محمدعلی نعمت نژاد میزان صرفه جویی آب از محل انسداد چاههای غیرمجاز را در خراسان رضوی 258 میلیون مترمکعب در سال عنوان و بیان کرد: پارسال سه هزار و 358 حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف خراسان رضوی مسدود و منجر به صرفه جویی 68 میلیون مترمکعب آب شد. امسال تاکنون نیز انسداد هزار و 300 چاه غیرمجاز صورت گرفته است.
وی به هوشمندسازی چاههای کشاورزی هم اشاره و بیان کرد: این اقدام برای اندازه گیری دقیق مصرف آب در چاههای کشاورزی و با هدف پیشگیری از هدر رفت آب در سالهای اخیر انجام شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: تاکنون 97 درصد چاههای کشاورزی مجاز در استان به کنتور هوشمند تجهیز شده اند.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.