سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی عصر چهارشنبه به نقل از رضا جمشیدی گزارش داد: تورم نقطه به نقطه در کل کشور دی ماه گذشته به 8.5 درصد رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال چهار دهم درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: میزان تورم 12 ماهه منتهی به دی ماه امسال نیز در کل خانوار خراسان رضوی نیز 8.7 درصد بود که در مقایسه با قبل یک دهم درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: میزان تورم کل خانوار کشور در این مدت 8.2 درصد بود که در مقایسه با قبل دو درصد بیشتر شد.
وی افزود: میزان تورم شهری در خراسان رضوی نیز طی 12 ماه منتهی به دی امسال هشت و تورم روستایی 12.1 بود. این شاخص برای کشور به ترتیب 8.1 و 9.2 اعلام شده است.
جمشیدی ادامه داد: تورم 12 ماهه منتهی به دی 96 در نقاط شهری خراسان رضوی در گروه خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات 13.1، پوشاک و کفش 5.9، مسکن 4.1 و بهداشت و درمان 6.2 درصد است. شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی برای کل خانوارهای استان 110.1 و این میزان برای مناطق شهری 109.3و روستایی 113.4 است.
میزان تورم در خراسان رضوی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید 37.5 درصد بود. خراسان رضوی با شش میلیون و 400 هزار نفر جمعیت حدود هشت درصد جمعیت ایران را در خود جای داده است.
پدیده اقتصادی تورم از بر هم خوردن تعادل میان کالای موجود در جامعه با مقدار نقدینگی یا پول در گردش پدید می‌آید یعنی وقتی کالا کمیاب و پول یا قدرت خرید برای مالکیت آن زیاد باشد خلاء حاصل 'تورم' نامیده می‌شود. برای محاسبه تورم سالانه قیمت یک کالا را در یک ماه مشخص با سال گذشته مقایسه کرده و از این طریق تورم سالانه تعیین می گردد. 'تورم نقطه به نقطه' نیز بر اساس مقایسه شاخص قیمت در یک ماه مشخص سال نسبت به شاخص قیمت در همان ماه از سال پیش محاسبه می شود.
خبرنگار: مریم انجیدنی**انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.