دبیر این جشنواره روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: موسسه فرهنگی - هنری سیمرغ با مشارکت شورای شهر و شهرداری مشهد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی را به یاد هنرمند مردمی به همین نام و قدردانی از تمام هنرمندانی که به مردم شادی و نشاط می بخشند برگزار می کند.
محمد برومند افزود: هدف این جشنواره، توسعه روابط بین المللی میان فرهنگها بر مبنای صلح و دوستی است و اساس آن شاد کردن کودکان و نوجوانان و برقراری ارتباط میان انسانها با استفاده از هنر نمایش در سراسر جهان است که هدفی بر گرفته از سخن گهربار حضرت امام رضا (ع) می باشد که می فرمایند: نزد خداوند بعد از واجبات بهترین کار شاد کردن مردم است.
وی اظهار کرد: بخشهای جشنواره هنرهای نمایشی جیگی جیگی شامل اجرای تئاتر عروسکی تک نفره توسط هنرمندان حرفه ای از ایران و دیگر نقاط جهان، اجراهای تئاتر عروسکی تک نفره توسط کودکان و نوجوانان مشهد و مسابقه بین المللی نمایشنامه نویسی برای 2 گروه سنی کودک و نوجوان توسط نویسندگان حرفه ای است.
وی گفت: داشتن کیفیت مطلوب نمایشها و برخورداری از سه عنصر مهم تخیل، شگفتی و شادی به همراه خلاقیت و توانمندی هنرمند اجرا کننده از جمله شرایط عمومی شرکت در این جشنواره است.
برومند افزود: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت جشنواره به آدرس www.artsimorgh.com مراجعه کنند.
وی اظهار کرد: جیگی جیگی نام مستعار هنرمند مردمی است که نیم قرن پیش در شهر مشهد می زیست و به صورت تک نفره نمایش عروسکی همراه با ساز و آواز اجرا می کرد و با هنرش گل لبخند برلبان مردم می کاشت.
وی گفت: این هنرمند ناشناس که هیچ کس از نام اصلی وی خبر ندارد در سال 1342 در مشهد فوت کرد و داستان دفن او در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در زمان خود شهرت و معروفیت بسیار یافت.
برومند افزود: جیگی جیگی مطرب بود و به همین سبب وی را به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) راه نمی ‌دادند و زمانی که فوت کرد همزمان با فوت او مرد ثروتمندی هم در مشهد درگذشت که برای وی مراسم ویژه ‌ای گرفتند اما پیکرهای این 2 در غسالخانه با هم جابجا شد.
وی اظهار کرد: قرار بود مرد ثروتمند در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) دفن شود که این کار هزینه بسیار داشت و جیگی جیگی نیز در قبرستانی خارج از شهر به خاک سپرده شود اما وقتی پیکرهای آنها با هم جابه جا شد جیگی جیگی با مراسم خاص در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و زیر سقاخانه اسماعیل طلا دفن شد.
وی گفت: خانواده مرد ثروتمند پس از اطلاع از ماجرا درخواست نبش قبر کردند اما آیت الله میلانی از مراجع تقلید آن زمان اجازه این کار را ندادند.
وی افزود: کتابی با عنوان 'مطرب عشق' در باره جیگی جیگی به نگارش درآمده و فیلم مستندی نیز در باره وی ساخته شده است.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
1922 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.