به گزارش ایرنا عرفان محمود بخاری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تولد محمدعلی جناح، بنیانگذار کشور پاکستان افزود: کنسولگری پاکستان درصدد تقویت خدمات و فرآیند تسهیل سفر زائران است تا مشکلات و مسائل مربوطه در این زمینه حل شود.
وی بیان کرد: هم اکنون بین هفت تا هشت هزار پاکستانی در مشهد ساکن هستند که رفع مسائل اداری و مدارک اقامتی آنها از طریق کنسولگری و با همکاری مقامات ایرانی انجام می شود.
وی که به تازگی به عنوان سرکنسول پاکستان در مشهد معرفی شده، خاطر نشان کرد: برنامه های مختلفی را در این دوره برای توسعه روابط اقتصادی، تبادلات فرهنگی، آموزشی و نمایش فیلم های پاکستانی با مشهد و خراسان رضوی اجرا خواهیم کرد.

* روابط اقتصادی با خراسان رضوی رضایت بخش نیست
سرکنسول پاکستان در مشهد در ادامه سخنانش روابط تجاری پاکستان و خراسان رضوی را رضایت بخش ندانست و افزود: اگرچه در سالهای اخیر روابط تجاری پاکستان با استان خراسان رضوی رشد چشمگیری یافته اما هنوز رضایت بخش و مطلوب نیست.
بخاری اظهار کرد: مبادلات کالا بین پاکستان و ایران در سال 2020 به میزان پنج میلیون دلار پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه مسائل و تبادلات مالی، مشکل توسعه روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان است، گفت: به این منظور تفاهمنامه ای منعقد شده تا بانکی از ایران در پاکستان و بانکی از پاکستان در ایران تاسیس شود که هنوز این اقدام عملیاتی نشده است.
وی از مقامات ایرانی خواست تا مشکلات مربوط به تبادلات مالی بین ایران و پاکستان را با توجه به فاصله نزدیک این کشور برطرف کنند و گفت: به طور مثال اکنون انبه پاکستان در خیابان های ایران به فروش می رسد و حال آنکه این محصول از کانال قانونی وارد کشور نمی شود و این موضوع به ضرر دو کشور است.
وی افزود: پاکستان می تواند صادر کننده خوبی برای محصولاتی مانند گوشت، سبزیجات، برنج و پرتقال به ایران باشد.
وی با اشاره به اینکه ایران و پاکستان در سطح ملی و دولتی هیچ مشکل و اختلافی با هم ندارند، افزود: مشکلات در حد مختصر و غیر رسمی مانند قاچاق کالا است که در سالهای اخیر روابط تجاری بین دو کشور توسعه و گسترش یافته است.

* پاکستان در مقابله با تروریسم همواره در خط مقدم بوده است
سرکنسول پاکستان در مشهد در بخشی از سخنانش پیرامون رویکرد پاکستان در مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد: پاکستان همیشه در مبارزه و رویارویی با تروریسم از سالها دور در خط مقدم بوده و مقابله با تروریسم در این کشور تنها به جنگ آمریکا در کشورهای دیگر خلاصه نمی شود.
بخاری در پاسخ به پرسشی درمورد حمایت ایران از کشمیر گفت: امروز کشمیر به یک منطقه کوچک در جهان محدود نمی شود و در چند ماه گذشته ایران کشمیر را مانند فلسطین دانسته و از کشمیر و پاکستان پشتیبانی و حمایت کرده است که از این بابت از رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد پاکستان در مورد یمن گفت: دیدگاه پاکستان در مورد یمن مشخص است و هم اکنون حدود چهار میلیون کارگر پاکستانی مشغول به کار درعربستان به همین دلیل اخراج شده اند و از این بابت پاکستان متحمل خسارت مالی زیادی شده است.
وی تصریح کرد: پاکستان در قواعد و ارزشهایی که به آن ایمان دارد، پایدار و راسخ است و هزینه های آن را می پردازد.
به گفته وی، در حال حاضر مسلمانان دشمنان زیادی دارند و حفظ وحدت و یکپارچگی امت اسلامی ضروری است.
وی در بخشی از سخنانش در خصوص دیدگاه پاکستان در مورد حل مسائل افغانستان بیان کرد: پاکستان و آمریکا هر دو برای حل مشکل افغانستان درتلاش هستند اما دیدگاه متفاوتی دارند به طوری که پاکستان معتقد است مشکلات از طریق سیاسی حل می شود اما آمریکا راه حل مشکلات این کشور را نظامی می داند.

* محمدعلی جناح، بانی نخستین بیداری اسلامی در منطقه
سرکنسول پاکستان در مشهد با اشاره به گرامیداشت سالروز تولد بنیانگذار کشور پاکستان گفت: محمدعلی جناح در 25 دسامبر 1876 در کراچی متولد شد و هم اکنون یک صد و چهلمین سالروز تولد ایشان است.
بخاری با بیان اینکه نوع تفکر و دیدگاه جناح از زمان خودش جلوتر و قابل تحسین است، افزود: محمدعلی، بانی نخستین بیداری اسلامی در منطقه بود و دو دهه آخر زندگی اش را وقف مردم کرد.
وی خاطر نشان کرد: او به قدری به اسلام دلبستگی داشت که در تاسیس پاکستان شعارش به کارگیری اسلام و قوانین اسلامی بود و یکی از مولفه های استقلال خواهی او را اسلام تشکیل می داد.
وی گفت: محمدعلی جناح از همه مسلمانان به نیکی یاد می کرد و آنان را به سوی وحدت و تشکیل امت اسلامی فرا می خواند.
در این آیین مکانی در داخل سفارت پاکستان در مشهد معروف به 'خانه زیارت' رونمایی شد. این مکان بازسازی نمادین خانه ای است که محمد علی جناح بنیانگذار کشور پاکستان، دو ماه آخر عمرش را به دلیل بیماری در آن سپری کرد.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.