محمد علایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال 225 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب و بهداشت شهر مشهد مصرف و دو سوم این میزان جمع آوری و تصفیه شده است.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب مشهد برای تصفیه فاضلابهای خانگی کلانشهر مشهد پنج تصفیه خانه دایر کرده است. شیوه تصفیه فاضلاب در سه تصفیه خانه 'پرکندآباد یک و دو و اولنگ اسدی' قدیمی و کیفیت پساب خروجی آنها نامناسب و ناهمخوان با استانداردهای زیست محیطی است.
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر حجم فاضلاب ورودی به این سه تصفیه خانه بیش از ظرفیت و توان تصفیه آنها است. همچنین حجمی از فاضلاب صنعتی شهرک صنعتی توس به تصفیه خانه پرکند آباد یک منتقل می شود و این در حالی است که این تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب خانگی ساخته شده و توان تصفیه فاضلاب صنعتی را ندارد.
وی ظرفیت تصفیه خانه اولنگ اسدی را هزار لیتر در ثانیه و ظرفیت تصفیه خانه های پرکند آباد یک و دو را به ترتیب 750 و هزار لیتر در ثانیه عنوان و بیان کرد: در شرایط کنونی آب دیگر یک کالای یک بار مصرف نیست لذا باید آب پاک و تمیز را چندین بار مصرف کرد.
علایی افزود: فاضلابهای خانگی در شهرهای با جمعیت بیش از 300 هزار نفر باید جمع آوری و برابر استانداردهای زیست محیطی تصفیه شود. پساب بدست آمده آب بسیار مناسبی برای مصرف در کشاورزی، برخی صنایع و خدمات مانند آبیاری فضای سبز است. تاکنون در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار و گلبهار سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: نوع فاضلاب به پنج گروه کشاورزی، خانگی، درمانی، صنعتی و خدماتی تقسیم می شود. تصفیه فاضلاب خانگی ارزانتر و ساده تر از دیگر انواع فاضلاب می باشد زیرا 98 درصد آن آب و دو درصدش مواد جامد است.
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: همچنین این نوع فاضلاب غنی از انواع مواد غذایی مانند پرو تئین، چربی و قند است. مواد شوینده و عوامل بیماریزا با افزودن کلر و ازن به فاضلاب از بین می روند و مواد غذایی فاضلاب هم با هوادهی به آهن، کلسیم، منیزیوم، اوره، فسفات و دیگر عناصر و ترکیبات لازم برای تقویت خاک کشاورزی تبدیل می شوند.
وی افزود: فاضلاب خانگی به دو بخش خاکستری و سیاه تقسیم می شود. فاضلاب خاکستری حاصل آب مصرفی در بخش بهداشت و شست و شو و فاضلاب سیاه آب مصرفی در مستراح است.
علایی تاکید کرد: مهمترین اولویت در مدیریت آب کشور و به ویژه خراسان رضوی پرهیز اکید از اسراف آب و مصرف بهینه آن در همه بخشها، جلوگیری از آلودگی آب، استفاده چندباره از آب، جمع آوری فاضلاب و تصفیه آن مطابق استانداردهای زیست محیطی همخوان با نوع مصرف پساب است.
مشهد دارای سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت ثابت و 27 میلیون زائر و مسافری است که سالانه به این کلاشهر مذهبی سفر می کنند.
بر اساس مطالعات انجام شده کسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در خراسان رضوی 140 میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن 110 میلیون مترمکعب است. 27 درصد آب تولیدی در این استان به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی 35 درصد شبکه آبرسانی به هدر می رود. تامین و توزیع آب 74 شهر استان به جز مشهد بر عهده شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است. یک میلیون و 750 هزار نفر در سطح این استان تحت پوشش شبکه آب و 420 هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. شبکه فاضلاب در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و گلبهار در دست اجرا است و 50 درصد جمعیت این شهرها تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند. شبکه فاضلاب در شهرهای تربت جام، تایباد، گناباد، قوچان، طرقبه شاندیز و کاشمر نیز در دست اجرا است. با روند کنونی تامین اعتبار، تکمیل پروژه های نیمه تمام فاضلاب در خراسان رضوی بیش از 30 سال طول خواهد کشید. آب مورد نیاز این استان از 406 حلقه چاه تامین می شود که شامل شش درصد چاههای کشور است. طول خطوط انتقال آب در خراسان رضوی هزار و 763 کیلومتر و طول شبکه فاضلاب آن هزار و 218 کیلومتر است. چهار تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 55 هزار مترمکعب در شبانه روز در این استان در مدار بهره برداری قرار دارند.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.