اسدالله رجب دوشنبه در همایش 300 نفری دیابتی های خراسان رضوی در مشهد افزود: متاسفانه اکنون تنها به درمان توجه می کنیم در حالی که باید از بیمار شدن دیابتی ها جلوگیری کرد لذا اولین نسخه ای که برای بیمار دیابتی باید داده شود آموزش است و حال آنکه فرهنگ غلط جامعه تنها انتظار تجویز داروی گران و زیاد از سوی پزشک را دارد.
وی با تاکید بر لزوم آموزش برای پیشگیری از عوارض دیابت گفت: باید به دیابتی ها با هدف توانمندی آموزش داد، البته برخی آموزشها به توانمندی منجر نمی شود چرا که به درستی صورت نمی گیرد و در نهایت پزشک مجبور به تجویز دارو می شود .
رجب خاطر نشان کرد: یک بیمار دیابتی که انسولین مصرف می کند سالانه هزار و 700 بار تزریق انجام می دهد و 2هزار و 100 بار نیز قند خونش را اندازه می گیرد لذا باید از این بیماران حمایت شود و بیمه هزینه کنترلهای روزانه و مورد نیاز بیمار را به عهده بگیرد.
وی گفت: کنترل دیابت بدون حمایت خود فرد دیابتی امکانپذیر نیست. دیابت نوع یک که در کودکان بروز دارد از همان ابتدا تشخیص و پیگیری و کنترل می شود اما دیابت نوع 2 به دلیل عدم کنترل و آموزش در بزرگسالی، موجب آسیب دیدن بیمار از عوارض ناشی از بیماری می شود.
وی دیابتی های خودکنترل را جزو موفق ترین افراد جامعه توصیف و بیان کرد: این افراد به دلیل دقت در مراقبت و کنترل بیماری، به عنوان افرادی دقیق تربیت شده و در کنار کمک به حفظ سلامت خود، به دیگران نیز در جامعه و کشور خدمت می کنند.
رجب، خواستار حمایت از سمن های حوزه دیابت شد و گفت: سازمانهای مردم نهاد بازوهای وزارت بهداشت هستند و با تشکیل معاونت های اجتماعی در وزارتخانه و دانشگاههای علوم پزشکی اوضاع از نظر مشارکت مردم در برنامه های درمانی کشور بویژه دیابت بهتر شده است.
مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 80 هزار دیابتی در استان شناسایی شده که بر اساس تخمین ها همین میزان افراد دیابتی غیرمطلع از این بیماری در خراسان رضوی زندگی می کنند.
وحید آذری فر افزود: با توجه به جمعیت بالا و شیوع زندگی ماشینی در مشهد برآورد می شود 120 هزار نفر از جمعیت دیابتی های استان ساکن مشهد باشند.
وی میزان تخمینی بیماران دیابتی در کشور را 6 میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: 10 درصد از این افراد مبتلا به دیابت نوع یک و یا دیابت کودکان هستند که به واسطه عوارض مشهودش قابل شناسایی است و 90 درصد باقیمانده نیز دیابت نوع 2 دارند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.