بر اساس آمارهای رسمی از مجموع 15 هزار و 932 تلفات سوانح رانندگی پارسال در ایران 10 هزار و 427 نفر در حوادث رانندگی جاده های برون شهری، چهار هزار و 355 نفر درون شهرها، هزار و 102 نفر در مسیرهای خاکی روستایی و 48 نفر در مسیرهای نامعلوم جان باختند.
در این میان جاده های استان فارس با هزار و 458 نفر، تهران با هزار و 156 نفر و خراسان رضوی با هزار و 133 نفر بیشترین تعداد کشته های ناشی از حوادث رانندگی را به خود دیده اند.
بیشترین حوادث رانندگی در طول 24 ساعت شبانه روز بین ساعت 8 تا 13و نیز 16 تا 21 و در 30 کیلومتری ورودی شهرها رخ می دهند. یکی از دلایل مهم سوانح جاده ای عامل انسانی است که نقش پررنگی در تصادفات رنندگی ایفا می کند.
یک راننده اتوبوس مسافربری بین شهری به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود سختیهای کار رانندگی برون شهری این حرفه نه تنها در زمره کارهای سخت قرار نگرفته بلکه بعضا شغلی تفریحی و گردشگری محسوب می شود.
علیرضا پژمان بالا بودن هزینه های بیمه و نداشتن امنیت شغلی از مشکلات و دغدغه های مهم رانندگان اتوبوس ذکر و بیان کرد: این در حالی است که تمرکز و خاطره آسوده از لازمه های اساسی برای رانندگی ایمن است.
وی که بیش از 30 سال سابقه رانندگی خودروهای سنگین را در جاده های کشور دارد افزود: گاهی اوقات قوانینی از جمله ساعت کاری برای رفاه حال رانندگان ایجاد می شود اما همین امر سختها و هزینه های بیشتری به آنان تحمیل می کند.
این راننده اتوبوسهای مسافربری ادامه داد: بخاطر تعداد کم مسافر در برخی مسیرها و فصول، برای جبران هزینه های هنگفت نگهداری و استهلاک خودرو باید مدت زمان و مسیر بیشتری فعالیت داشته باشم اما محدودیت 16 ساعت فاصله زمانی برای رانندگی مجدد در جاده مشکلاتی برای ما ایجاد می کند.
یک رانندگان اتوبوس در مسیر گناباد - مشهد به نبود استراحتگاه مناسب برای راننده و مسافر در برخی مسیرها اشاره و بیان کرد: زمان استراحتی که برای رانندگان در نظر گرفته شده می شود در مسیرهای کوتاه مورد اعتراض مسافران قرار می گیرد و این موارد باعث می شود که رانندگان تمایل کمتری برای استراحت در طول مسیر داشته باشند و همین بر خستگی آنها می افزاید.
معین خزیمه افزود: با وجود سختی فراوان و نبود امنیت شغلی رانندگان با تمام توان سعی در انجام وظیفه و جا به جایی مسافران دارند ولی در برخی مواقع در بررسی جوانب سوانح مسائل به صورت کامل مورد بررسی قرار نمی گیرد.
وی ادامه داد: درک نادرست رانندگان به خصوص خودروهای سواری از شرایط رانندگی با وسایل نقلیه سنگین در برخی مواقع مشکلاتی در طول مسیر برای ما ایجاد می کند.
این راننده اتوبوس گفت: مهار خودرو و ترمز در ماشینهای سنگین به خصوص در سرعت بالا بسیار سخت تر از خودروهای سواری است که سایر رانندگان باید به این مهم توجه کنند.
یک راننده 33 ساله خودروهای سنگین نیز گفت: بخش عمده تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی بخاطر راندن بیش از حد است. رانندگان در کنار دیگر دغدغه های خود برای کاهش مشکلات اقتصادی مجبور به رانندگی بیشتر از حد تعیین شده هستند.
مهدی زاداحمد از همکاری نکردن مسافران در طول مسیرهای بین شهری انتقاد و بیان کرد: برخی مسافران به خصوص افراد مسن در خصوص بستن کمربند ایمنی با وجود تذکرات زیاد و اینکه برای حفظ جان خودشان لازم است کوتاهی می کنند در صورتی ماموران پلیس راه در صورت مشاهده موارد نبستن کمربند رانندگان و مالکان اتوبوس را جریمه می کنند.
یک راننده تریلرهای ترانزیتی نیز عامل وسیله نقلیه، قطعات یدکی غیراستاندارد و مشکلات جاده ها را از عوامل مهم سوانح جاده ای ذکر و بیان کرد: با وجود این امر مهارت رانندگان در کاهش سوانح نقش زیادی دارد.
محمدرضا محمدی هزینه بالای بیمه رانندگانف جریمه بالا در صورت تاخیر در پرداخت آن، ساعت رانندگی بیشتر برای تامین هزینه ها، نبود بیمه سختی کار و نداشتن جایگاه اجتماعی خوب را از دیگر مشکلات رانندگان ذکر کرد.
محمود سابقی راننده اتوبوسهای بین شهری نیز بیمه نبودن شاگردراننده یا میهماندار را از مشکلات این حرفه ذکر و بیان کرد: شاگرد هم مانند راننده در معرض خطرات مشابه قرار دارد ولی نمی تواند از بیمه رانندگان استفاده کند و همین نقصان در صورت بروز حادثه مشکلات فراوانی برای رانندگان ایجاد می کند.
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی گناباد و بجستان نیز خبرنگار ایرنا گفت: در هر سانحه جاده ای سه عامل انسان، جاده و وسائل نقلیه دخیل هستند. از این میان عامل انسانی نقش بیشتری در بروز سوانح دارد.
دکتر جواد باذلی ادامه داد: سرعت بیش از حد، خستگی راننده و آشنا نبودن با قوانین از عوامل مهم و تاثیرگذار در سوانح جاده ای محسوب می شوند.
وی افزود: بخش اعظم ماموریتهای مرکز فوریتهای پزشکی گناباد را در شهرستانهای تابعه شامل گناباد و بجستان حوادث جاده ای تشکیل می دهد.
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی گناباد و بجستان ادامه داد: بیشتر زمانهای وقوع تصادف در گناباد و بجستان بین ساعتهای هفت تا 10، 12 تا 14 و 21 تا 23 است که نشان می دهد خستگی و خواب آلودگی و عامل انسانی بیشترین عامل وقوع حوادث جاده ای در این منطقه است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد نیز گفت: بر اساس بررسیها عامل انسانی از جمله نداشتن تمرکز راننده و رعایت نکردن سرعت مجاز در تصادفات جاده ای 70 تا90 درصد موثر است.
یونس ارشادی افزود: تمرکز نداشتن راننده به عوامل بسیاری از جمله خواب آلودگی، ادامه رانندگی هنگام خستگی، خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن و تنظیم موج رادیو یا سی.دی در هنگام رانندگی، جر و بحث خانواده ها، سبقت غیرمجاز و استفاده از تلفن همراه از این جمله هستند.
وی از دیگر عوامل انسانی تصادفات را رعایت نکردن حداکثر سرعت در جاده ذکر و بیان کرد: با اینکه حداقل سرعت در جاده‌های ایران وجود دارد ولی از سوی برخی رانندگان رعایت نمی شود. اغلب موارد واژگونی خودرو در فاصله 30 کیلومتری شهرها و در ساعات اولیه صبح یا انتهای شب و به علت تداخل راههای فرعی مختلف یا عجله و شتاب راننده برای رسیدن به مقصد با وجود خستگی، رخ می دهند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد همچنین از ساماندهی و حذف چهار نقطه حادثه خیز جاده های این شهرستان طی یک سال اخیر خبر و ادامه داد: وجود مجتمعهای خدماتی مناسب در مسیر جاده ها برای استراحت رانندگان لازم است لذا باید برای افزایش کیفیت این مکانها تلاش شود.
وی افزود: با هدف کاهش سوانح رانندگی ناوگان عمومی بین‌ شهری نصب سامانه‌های کنترل درون خودرویی 'سپهتن' برای اتوبوسها آغاز شده است. در این سامانه با دستگاهی که درون خودرو نصب می‌شود و از طریق سیم کارت بطور مداوم اطلاعاتی شامل سرعت خودرو، مشخصات گواهینامه راننده، ساعت کارکرد راننده و مسیر از داخل ماشین به مراکز پلیس راهور و سازمان راهداری برای نظارت و کنترل بهتر ناوگان ارسال می شود.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.