به گزارش ایرنا، این همایش به پیشنهاد اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق برنامه ریزی شده و پس از کسب مجوز لازم، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران مسئولیت برگزاری آن را بر عهده گرفته است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور در آیین گشایش این همایش در تشریح دلایل برگزاری آن گفت: در شرایطی که در گسترده جهانی با ورود روش های جدید مطالعاتی در علوم زمین بویژه مطالعات چینه شناسی پایه، روح جدیدی به مطالعات چینه شناسی دمیده شده است؛ متاسفانه در کشور ما توجه کافی به این مساله نشده است.
جعفر طاهری افزود: یکی از دلایل این موضوع، فعال نبودن کمیته ملی چینه شناسی است که آسیب های فراوانی از این بخش به دانسته های چینه شناسی ایران وارد شده است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور گفت: دوره زمانی ژوراسیک نه تنها از دید زمین شناسان یک دوره مهم تلقی می شود بلکه افکار عمومی جامعه نیز به سبب ورود هنرمندان در معرفی رخدادهای این دوره آشنایی بیشتری با ژوراسیک پیدا کرده اند.
طاهری اضافه کرد: برگزاری نخستین همایش بین المللی زمین شناسی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار آغازگر نهضتی است که به احیای مجدد بررسی های زمین شناسی ایران منجر شده و فصل جدیدی در مطالعات سازمان یافته با نگرش خاص به دوره های زمین شناسی بویژه چینه شناسی می گشاید.
وی کمک به شکل گیری دوباره بررسی های دقیق زمین شناسی پایه با تاکید بر چینه شناسی ژوراسیک به صورت هدفمند، سازماندهی متخصصان مختلفی که به گونه ای با مباحث مرتبط با زمین شناسی ژوراسیک در ایران کار و تلاش کرده اند، فراهم کردن زمینه و مستندات لازم برای حضور در یازدهمین کنگره بین المللی ژوراسیک جهانی و نامزد شدن برای دوره بعدی را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: چینه شناسی و فسیل شناسی، رسوب شناسی و محیط رسوبی، تکنونیک و ژئودینامیک، زمین شناسی اقتصادی رسوبات ژوراسیک، جاذبه های گردشگری ژوراسیک از محورهای این همایش است.
وی گفت: در این همایش کارشناسانی از کشورهای همجوار و نیز کشورهای اروپایی و آسیایی که در دوره ژوراسیک کار علمی انجام داده اند، اعضای هیات علمی دانشگاههای مشهد و تهران و سایر دانشگاههای کشور حضور یافته اند.
طاهری اظهار کرد: اگر مضامین و موضوعات مختلف زمین شناسی متولی داشته باشد، قطعا ایران خواهد توانست با یک تعامل گسترده جهانی داشته های خود را بهتر بشناسد و به سمت تکمیل نداشته های خود حرکت کند.
وی ادامه داد: از آنجا که مشهد در سال 2017 از سوی سازمان آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، همزمان با اجرای برنامه های ویژه برای این مناسبت، کنگره علمی ژوراسیک با همکاری سایر کشور پیشنهاد و همه الزامات قانونی، علمی، اداری و اعتباری این همایش فراهم شد.
وی تهیه و انتشار فراخوان همایش، تشکیل دبیرخانه، جمع آوری مستندات برای برگزاری نخستین همایش ژوراسیک ایران، تهیه دیباچه ای از ژوراسیک ایران به زبان انگلیسی، تدوین نقشه پراکندگی ژوراسیک ایران و ژوراسیک شمال شرق کشور و تهیه اینفوگراف های مقاطع تیپ ژوراسیک ایران، را از اقداماتی برشمرد که در راستای این همایش انجام گرفته است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: بعد از برگزاری این همایش، تهیه نشریه ژوراسیک ایران در دستور کار قرار می گیرد تا تحلیلی از این همایش به مجامع بین المللی ارسال شود و زمینه همکاری های بین المللی را بیش از پیش فراهم کند.
طاهری خاطر نشان کرد: بعد از انتشار فراخوان این همایش، 88 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 33 مقاله در زمینه چینه شناسی و فسیل شناسی معادل 37.5 درصد، 13 مقاله در حوزه سنگ شناسی معادل 15 درصد، 16 مقاله در حوزه رسوب و محیط رسوبی معادل 18 درصد، 9 مقاله در زمینه زمین شناسی اقتصادی معادل 10 درصد، 9 مقاله در زمینه تکتونیک و ژئودینامیک معادل 10 درصد و هشت مقاله در زمینه زمین گردشگری معادل 9.5 درصد بود.
وی اظهار کرد: از کل مقالات رسیده، 33 مقاله برای ارائه شفاهی و 27 مقاله برای ارائه پوستر انتخاب شد و فرصت برای پذیرش 46 درصد از مقالات رسیده فراهم نشد.
وی افزود: برای تداوم دستاوردهای این همایش، مقرر شد گروهی از متخصصان ژوراسیک ایران تشکیل شود و هر سال نشستی را برای تطبیق و عملیاتی کردن برنامه های خود اجرا کند.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: این همایش به مدت 2 روز در مشهد برگزار می شود و علاوه بر متخصصان ایرانی در آن، چهار زمین شناس و متخصص از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و ترکیه مقالات خود را در حوزه ژوراسیک ارائه می کنند.
به گزارش ایرنا، مشهد در سال 2017 از سوی سازمان آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد و از ابتدای سال تاکنون همایش های گوناگون بین المللی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این شهر برگزار شده است.
ژوراسیک یکی از دوره ‌های زمین‌شناسی در دوران میانه‌زیستی است. طول زمانی این دوره به 199٫6-145٫5 میلیون سال پیش برمی‌گردد و به سه دوره ژوراسیک پسین، میانی و پیشین تقسیم می‌شود و نام خود را از کوه‌های ژورا در آلپ گرفته‌ است.
اولین پرندگان در این دوره به وجود آمدند. همچنین مهره‌دارانی مانند ماهی و دایناسور و... در این دوره فراوان بودند. اولین قورباغه مانند قورباغه‌های امروزی در این دوره ظهور کرد و وجود این میزان تنوع زیستی نشان از هوای معتدل این دوره‌ دارد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.