رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بینالود(طرقبه شاندیز) در این مراسم گفت: نخستین جشن شیشلیک مرداد ماه پارسال به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برگزار شد و به عنوان یکی از آیینهای ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.
اکبر احمدزاده شیشلیک شاندیز را میراث گرانبهای این شهر توصیف و بیان کرد: برنامه های متنوع در حال اجراست تا این میراث حفظ شده و گسترش یابد.
وی افزود: هم اکنون شهر شاندیز به یکی از بزرگترین قطبهای گردشگری در کشور و خراسان تبدیل شده که وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، جاذبه های طبیعی و تاریخی و گردشگری شهرهای طرقبه و شاندیز و روحیه میهمان نواز مردم این خطه نقش مهمی در آن دارد.
این مراسم با حضور برخی از سرکنسولهای خارجی مقیم مشهد به همت 14رستوران برتر شاندیز و دستگاههای دولتی و خصوصی برپا شد.
شهرستان بینالود در غرب و شمال غرب مشهد با مساحت 1100 کیلومتر مربع 51 هزار نفر جمعیت دارد. 31 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن بخشهای شاندیز و طرقبه و دهستانهایی همچون ابرده، جاغرق، زشک و کنگ هستند. طرقبه و شاندیز تا تابستان ۱۳۸۷ از بخشهای تابعه شهرستان مشهد بودند. این شهرستان شامل دو بخش طرقبه و شاندیز و 53 روستا، بعد از مشهد مهمترین شهرستان گردشگری در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. شهر شاندیز سال 1384 به عنوان نخستین منطقه بین‌المللی نمونه گردشگری ایران برگزیده شد. سوغات این شهرستان صنایع دستی، پوستین دوزی، بستنی و غذای معروف آن 'شیشلیک' است. 'ویرانی' از روستاهای شاندیز نیز به عنوان بازار اصلی نمایشگاهی و تولیدی مبلمان خراسان در حاشیه جاده مشهد - شاندیز قرار دارد. برخی روستاهای این منطقه همچون کنگ و ازغد به دلیل ویژگی معماری سنتی و تاریخی از مراکز مهم دیدنی و جذاب محسوب می شوند. طرقبه و شاندیز نزدیکترین قطب گردشگری به مشهد و منطقه تفرجگاهی برخوردار از جاذبه های طبیعی کوهستانی، چشم اندازهای سرسبز، رودخانه و هوای مطبوع می باشد لذا تنها تنفسگاه کلانشهر بزرگ مشهد محسوب می شود. ارتفاعات مهم بینالود در جنوب این شهرستان قرار دارد. طرقبه و شاندیز دارای مراکز متعدد تفریحی پذیرایی، اقامتی، رفاهی است. بر اساس برخی آمارها تنها 'شاندیز' سالیانه پذیرای حدود پنج میلیون نفر گردشگر جاذبه های طبیعی این خطه است که حدود 30 درصد آنها از خارج استان خراسان رضوی به این منطقه سفر می کنند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.