به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی، چهارشنبه در کارگروه هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی استان افزود: برای تخصیص این اعتبارات و ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی استان براساس برنامه ششم توسعه، کمیسیون هایی با عضویت دستگاه های اجرایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است.
وی بیان کرد: نظام جامع برنامه ریزی در روند توسعه مناطق خیلی اثرگذار است، به همین دلیل اکنون سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در استان شامل 80 بند برنامه ششم است که حدود 7 بند به کارگروه فرهنگی و اجتماعی مربوط می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای برنامه ششم توسعه، اهداف، شاخص ها، میزان سرمایه گذاری، برنامه ها و عملیات های اجرایی برای هر دستگاه اجرایی تدوین و تعریف شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به کمبود اعتبارات در تامین اهداف برنامه ششم توسعه، گفت: بی تردید نمی توان برای ارتقای شاخص ها متکی به اعتبارات دولتی بود لذا همکاری بین بخشی و همپوشانی دستگاه های اجرایی برای تامین منابع به منظور ارتقای شاخص ها ضروری است.
حسینی تاکید کرد: باید نظام نامه همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی تدوین شود تا بتوان تامین خلاء منابع، همپوشانی فعالیت ها و ارتقای شاخص ها را محقق کرد.
وی با اشاره به منابع مردمی و بهره گیری از توان خیران گفت: با راه اندازی مجمع خیران و تشکیلات مردمی می توان به تامین منابع و ارتقای شاخص ها کمک کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی، مساله نگهداشت و بهسازی تجهیزات و امکانات موجود فرهنگی و اجتماعی را یک موضوع مهم دانست و گفت: هیچ گاه بودجه ای برای این بخش از سوی هیچ دستگاه اجرایی در نظر گرفته نشده لذا ضروری است سرفصلی برای نگهداشت مدارس، اماکن فرهنگی و مذهبی و رفاهی تعریف شود.
حسینی با اشاره به ایجاد پارلمان مشورتی بانوان در 28 شهرستان خراسان رضوی با بهره گیری از یکهزار و 200 زن فرهیخته و راه اندازی پارلمان مشورتی استان با عضویت 106 نفر در 25 شهریورماه گفت: این پارلمان به مسائل فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، عمرانی، زیربنایی، آموزشی و فرهنگی و پژوهشی خواهد پرداخت و دستگاه های اجرایی باید با این پارلمان ها مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی طرح روستای پاک را از دیگر طرحهای معاونت سیاسی، اجتماعی استاندار خراسان رضوی برشمرد و گفت: این طرح در 200 روستای استان با در نظر گرفتن چند مولفه پاکی شامل کتابخوانی، بی سوادی، دخانیات، طلاق، اشتغال و بیمه روستایی و عشایری تعریف شد که هر روستا بتواند در این مولفه ها بهترین امتیاز را بگیرد، 500 میلیون ریال دریافت خواهد کرد.
وی افزود: دستگاه های اجرایی مطابق با وظایف خود مولفه های دیگری را برای پاک بودن روستاها که قابلیت اجرایی داشته باشد، تعریف کنند تا بتوان این طرح را به همه روستاهای خراسان رضوی تسری داد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برای تقویت تشکلهای غیرمردمی، 10 راهبرد توسط این معاونت تعریف شده که یکی از آنها تعامل تشکیلات غیردولتی با دولت است که امسال شاخص این تعامل 25 درصد افزایش خواهد یافت.
حسینی افزود: دستگاه های اجرایی بررسی کنند که تا چه میزان می توانند به تشکلهای غیردولتی مجوز بدهند، در چه موضوعاتی می توانند این تشکلها را تعریف و بررسی کنند که چه بخشی از مسئولیت های خود را می توانند به تشکلهای غیردولتی واگذارند.
در این نشست روسای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی این کارگروه، اهداف، برنامه ها، عملیات های اجرایی، شاخص های موجود و شاخص های لازم در برنامه ششم توسعه و همچنین نیازهای اعتباری خود را تشریح کردند.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.