به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی، چهارشنبه در شورای پوشش وقایع حیاتی خراسان رضوی در سازمان برنامه و بودجه استان، افزود:
اجرای این طرح تا پایان تعیین تکلیف وضعیت همه آرامستان های روستایی و ساماندهی آنها ادامه دارد.
معاون استاندار خراسان رضوی در مورد سایر وقایع حیاتی خراسان رضوی نیز گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون روند طلاق در این استان از حالت منفی خارج شده و نرخ ثبت طلاق در استان پس از 30 سال در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13.2 درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: در این روند بهبودی، سه نوع مداخله مدیریتی از جمله هماهنگی بین بخشها و سازمان های دست اندرکار در امر آموزش برای تحکیم بنیان خانواده در حوزه های مختلف نقش داشته است.
وی اظهار کرد: دیگر هدف در بخش وقایع حیاتی باید تلاش برای صفر کردن و حذف ثبت غیرهمزمان، دیرثبتی و کم ثبتی وقایع چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق باشد و به طور دقیق مشخص شود که دستگاه های اجرایی متولی هر یک باید چه کاری انجام دهند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برای حذف دیرثبتی باید فرمانداران به مدد ادارات ثبت احوال استان آمده و در طول سال سه شورای پوشش وقایع حیاتی را برگزار کنند.
حسینی افزود: 13 مرجع در ثبت وقایع حیاتی نقش آفرین هستند که برای نشست بعدی این شورا باید با تهیه جدولی، اقداماتی که می توانند برای به صفر رساندن دیرثبتی، کندثبتی و ثبت غیرهمزمان را انجام دهند، ارائه کنند.
وی بر همکاری و پیگیری اعضای شوراهای اسلامی روستایی و دهیاران در اعلام وقایع حیاتی، نظارت هر چه بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی بر مراکز زایشگاهی و بیمارستان ها برای ثبت به موقع ولادت ها تاکید کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ما یک دانش آماری را در وقایع حیاتی در اختیار داریم که کافی و کامل نیست و نیاز به داده های اجتماعی بیشتری داریم لذا تهیه آمار توصیفی لازم است تا داده ها واکاوی و اصول مدیریتی در آن لحاظ شود.
حسینی با اشاره به طرح تحرک سازمان ثبت احوال کشور مبتنی بر تولید آمارهای تفصیلی از ازدواج و طلاق گفت: در این طرح آمارهای تفصیلی از ازدواج و طلاق، چگونگی شروع جمع آوری آمار، پایش و تحلیل نتیجه ها انجام می شود.
وی افزود: برای اجرای این طرح هسته ای شامل نمایندگان دفتر اجتماعی و دفتر بانوان و خانواده استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان بهزیستی تشکیل می شود و نسبت به انتخاب جامعه آماری، واکاوی داده ها و بررسی نتایج از طریق نرم افزار اقدام می کند.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در پنج ماهه نخست امسال 63 هزار و 186 واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که از این متولدان 32 هزار و 304 نفر پسر و 30 هزار و 882 نفر دختر بودند که نرخ ولادت در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشت.
محمدحسن نیری افزود: در بازه مزبور 11 هزار و 833 فقره فوت نیز در استان ثبت شد که از این تعداد 6 هزار و 719 نفر مرد و پنج هزار و 114 نفر زن بودند که میزان وفات ثبت شده در مقایسه با 11 هزار و 908 ثبت سال قبل، 6 دهم درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: در پنج ماهه امسال در خراسان رضوی 22 هزار و 394 مورد ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با 26 هزار و 332 مورد ازدواج سال قبل، 15 درصد کاهش یافته است که میانگین سن ازدواج در پنج ماهه امسال برای مردان 27 سال و برای زنان 22 سال بوده است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: در پنج ماهه امسال 6 هزار و 176 مورد طلاق نیز در استان به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل هفت هزار و 113 مورد بوده و این نشانگر کاهش 13.2 درصدی آمار طلاق ها است.
نیری افزود: میانگین سن طلاق در پنج ماهه امسال در خراسان رضوی برای مردان 35 و برای زنان 30 سال بود.
وی بیان کرد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده در پنج ماهه امسال در خراسان رضوی نسبت به رقم 3.7 سال قبل، 2.1 کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: در اجرای سیاست های ابلاغی سازمان مبنی بر اجرای اصل 44 قانون اساسی از سال 1389 تاکنون تعداد 41 دفتر پیشخوان در استان راه اندازی شد که از این تعداد 26 دفتر در مشهد و مابقی در شهرستان های سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور، کاشمر، قوچان، زاوه و گناباد ایجاد شده است.
نیری افزود: از ابتدای اجرای این طرح تا پایان سال 95، یک میلیون و 139 هزار و 321 خدمت در استان توسط دفاتر پیشخوان ارائه شد که منجر به کاهش قابل توجه ترددهای برون شهری شد.
وی بیان کرد: ایستگاه های اخذ درخواست و تحویل کارت هوشمند ملی در همه 30 اداره ثبت احوال استان و نیز 43 دفتر پستی و 34 دفتر پیشخوان با ظرفیت اخذ روزانه هفت هزار و 760 درخواست ایجاد شد.
نیری افزود: کل دفاتر ارائه دهنده خدمات کارت هوشمند ملی شامل 77 دفتر است که از این تعداد 34 دفتر، پیشخوان خدمات دولت و 43 دفتر پستی در شهرها و روستاها هستند.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: از آغاز ارائه کارت ملی هوشمند تاکنون یک میلیون و 551 هزار و 372 نفر در استان درخواست داده اند که برای یک میلیون و 161 هزار و 260 نفر کارت صادر و به یک میلیون و 364 هزار و 190 نفر کارت تحویل شده است.
نیری افزود: آمار صدور کارت های ملی هوشمند در پنج ماهه امسال در کل استان 321 هزار و 478 کارت و تعداد درخواست ها 305 هزار و 192 مورد بوده است.
وی هزینه صدور کارت ملی هوشمند از طریق دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی را در مجموع برای هر نفر 360 هزار ریال ذکر کرد.
استان خراسان رضوی 6 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.