به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان، سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی این استان که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: این پروژه ها در مجموع شامل 317 طرح است که با انجام آن 21 هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
وی عنوان کرد: از این میزان 10 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن شامل 15 پروژه بزرگ با اشتغال مستقیم هشت هزار و 400 نفر است که با بهره برداری از آنها، که عمدتا در سال جاری تکمیل و تعدادی در ابتدای سال 97 بهره برداری می شوند، جهشی در اقتصاد و تولید استان ایجاد می شود.
وی افزود: در حوزه جهاد کشاورزی نیز 11 پروژه بزرگ امسال به بهره برداری می رسد که اعتبار و سرمایه گذاری آن 997 میلیارد تومان است و با بهره برداری از آنها پنج هزار و 650 نفر به صورت مستقیم اشتغال می یابند.
وی ادامه داد: 291 پروژه هم در حوزه گردشگری است که 94 مورد آن امسال به سرانجام می رسد و حجم سرمایه گذاری آن پنج هزار و 800 میلیارد تومان و اشتغال مستقیم آن هفت هزار نفر است.
وی عنوان کرد: از ابتدای امسال نیز طرح های مهمی در استان به بهره برداری رسیده که واحد تولید شمش مجتمع فولاد خراسان با 720 هزار تن تولید و سرمایه گذاری 700میلیارد تومان و زمینه اشتغال 500 نفر، طرح اسید سیتریک جوین با سرمایه گذاری 160 میلیارد تومان و اشتغال 175 نفر، کارخانه داروسازی طاها، سرمایه گذاری 20 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال 109 نفر از آن جمله است.
وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی هم 104 میلیارد تومان در حوزه انتقال آب با لوله و در موضوع آبیاری تحت فشار 175 میلیارد تومان، در بحث احیا و مرمت قنوات 45 میلیارد و 900 میلیون تومان و تامین آب طرح های کوچک 15.5 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
وی افزود: در بحث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سدها 230 میلیارد تومان، مجتمع های گلخانه ای 235 میلیارد تومان، توسعه کشت گلخانه ای 150 میلیارد تومان و در زمینه پروژه های مکانیزاسیون نیز 47.5 میلیارد تومان تخصیص یافته که بخشی از تسهیلات ارائه و جذب شده و بخشی ابلاغ شده و کار در حال انجام است.
وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی 170 میلیارد تومان است که به صورت کشوری، بخشی از آن ابلاغ شد و تا کنون به خراسان رضوی 15 میلیارد تومان ابلاغ شده و در حوزه زیرساخت های مجتمع دامپروری چهار میلیارد تومان برای هشت مجتمع در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بهره برداری از تعدادی از مجتمع های اقامتی نیز به انجام رسیده که 31 هزار اشتغال مستقیم و 4 هزار اشتغال غیر مستقیم دربر دارد.
رشیدیان افزود: در اجرای طرح رونق تولید و سیاست های دولت سال گذشته تولید استان رشد خوبی داشت و امسال نیز این رشد همچنان ادامه دارد.
وی گفت: در 2 ماهه اول سال 96 در تولید الیاف مصنوعی چهار درصد، انواع داروها 27 درصد، کاغذ 62 درصد و در تولید خودرو 26 درصد رشد داشتیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین برای ایجاد واحد خودروسازی سبک بهمن در این استان با رقم 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سبزوار مجوز لازم صادر شده است.
به گفته وی ، در حوزه کاشی و سرامیک نیز 12 درصد و در تولید سیمان هشت درصد افزایش تولید داریم.
رشیدیان در بحث خرید گندم از کشاورزان استان هم افزود: امسال تا کنون در بخش کشاورزی نیز 371 هزار تن گندم، 54 هزار تن جو و 4400 تن کلزا خریداری شده است.
وی با اشاره به وضعیت تورم در خراسان رضوی هم گفت: روند کاهشی تورم را داشته ایم و در خرداد 96 به 7.2 درصد کاهش یافت که از متوسط کشوری 2 دهم درصد کمتر است اما احتمالا به دلیل سپرده های مردم که از سوی موسسات مالی و اعتباری دچار مشکل تسویه می شود این تورم اندکی افرایش داشته باشد که امری طبیعی است.
وی در حوزه پرداخت تسهیلات هم اظهار کرد: 1275 واحد در مجموع برای دریافت تسهیلات رونق تولید به مبلغ 743 میلیارد تومان مصوب شده است که از این میزان یک هزار و 222 میلیارد تومان به 837 واحد پرداخت شده است.
وی 2 برابر شدن اعتبارات صندوق کارآفرینی امید با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در موضوع اشتغال های کوچک را موجب ایجاد بارقه امیدی دانست که امید است از این ظرفیت برای افزایش اشتغال استان بهره گرفته شود.
رشیدیان در خصوص حوزه اشتغال استان هم گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار 95 رقم 43.1 بوده، پیش بینی می شود با 2.2 درصد رشد در بهار 96 به 45.3 درصد رسیده باشد که این به معنای وجود ظرفیت نیروی کار در استان است اما باید از آن استفاده شود.
وی نرخ بیکاری استان در بهار 95 را نیز 14.8 و در بهار 96 را 14.4 درصد ذکر و ابراز امیدواری کرد که در سال 96 برنامه استان برای تحقق 160 هزار اشتغال محقق شود .
وی ادامه داد: در حالی که در پایان سال 95 بیش از 290 هزار بیکار در استان داشتیم با رشد نرخ مشارکت در سال 96 این رقم به 320 هزار رسیده که عمده آنها جوانان دارای تحصیلات بالای دیپلم هستند و استان در این حوزه برنامه ریزی و تلاش می کند تا ظرفیت اشتغال این جمعیت هم ارتقا یابد .
وی با ارائه گزارشی از وضعیت واردات و صادرات استان نیز گفت: در سه ماه نخست امسال تراز تجاری استان 347 میلیون دلار مثبت بوده است.
خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.