احمد نوروزی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در کلانشهر مشهد 70 درصد درآمد اداره شهر از صنعت ساختمان تامین می شود، افزود: این در حالی است که این صنعت امروز با کاهش نرخ رشد مواجه است و 150 هزار واحد مسکونی مازاد در این شهر وجود دارد.
وی اظهار کرد: با وضعیتی که شهرداری مشهد دارد و با توجه به حجم پروانه های شناور و بخشودگی های عوارض، وضعیت نامطلوبی در این شهر خواهیم داشت.
وی گفت: شهرداری 34 تا 40 درصد به عوارض پایدار خود تخفیف می دهد و با این اقدام شیره درآمد شهرداری کشیده می شود لذا شرایط بسیار نابسامانی را در بدو ورود به دوره پنجم شورای اسلامی شهر تحویل می گیریم.
نوروزی افزود: شهرداری ها فاقد یک نظام پایدار درآمد بوده و نیازمند کمک هستند.
وی اظهار کرد: در این شرایط یکی از مسائل بسیار مهم تعامل شهرداری و شورای شهر با استانداری و اداره راه و شهرسازی است که به حل برخی مسائل و مشکلات کمک موثر می کند.
وی با اشاره به طرح تفصیلی مشهد گفت: امروز دیگر در دنیا طرحی به معنای طرح تفصیلی وجود ندارد و طرح های شهری باید جنبه دینامیکی و پویا داشته باشند و تصمیم گیری ها نیز باید به موقع و سریع باشد تا بتوان شهر را اداره کرد.
نوروزی افزود: آنچه در طرح تفصیلی اهمیت دارد اجرایی شدن آن است و امروز بیش از 40 سال از طرح تفصیلی مشهد می گذرد و بسیاری از ظرفیت های آن اجرایی نشده است.
وی با اشاره به وجود یک میلیون و 200 هزار حاشیه نشین در مشهد اظهار کرد: این تعداد از جمعیت 15 استان کشور بیشتر است که باید سهم آنان را مطالبه کرد اما این امر نیازمند سیاستگذاری خاص و برون رفت از روند تصمیم گیری ناصحیح توسعه شهر است.
عضو منتخب شورای شهر و شهردار اسبق مشهد با بیان اینکه 14 سال قبل پیشنهاد دادیم که دلیلی ندارد که همه حاشیه شهر به محدوده مشهد اضافه شود، گفت: باید شهرهای مستقل در کنار مشهد داشته باشیم در عین آنکه تابع سیاستگذاری کل شهر مشهد و تعاملات آن باشد.
وی افزود: هم اکنون نیازمند تحول برای حل این مسئله هستیم تا هم این مناطق سهم خود را از اعتبارات ملی دریافت کنند و هم سازماندهی شوند و نظام مدیریتی خالص برای آن ایجاد شود.
وی اظهار کرد: مهمترین مشکل ما آن است که هنوز این امر را که باید در این محلات نظام مدیریتی ایجاد شود به رسمیت نشناخته ایم در حالی که بسیاری از آنها با اداره خود می توانند وضعیت بهتری داشته باشند به شرط آنکه مدیریت را واگذار و آنها را کمک کنیم.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.