به گزارش ایرنا حمیدرضا پوریوسف، چهارشنبه در نشست شورای اداری گناباد، پیشگیری از معلولیت و توانمندسازی معلولان و جامعه هدف بهزیستی را از رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید دانست و گفت: 90 درصد معلولیت ها قابل پیشگیری است و بر این اساس، تنها در سال گذشته از 130 مورد تولید معلول در استان خراسان رضوی جلوگیری شد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولد هر معلول علاوه بر مشکلات مختلف، سالانه 900 میلیون ریال هزینه در بخش های مختلف اعم از حمایت، توان بخشی و غیره به دنبال دارد، پیشگیری از معلولیتها در بلندمدت دارای نتایج بسیار مهمی است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین پرونده های دستگاه قضایی خراسان رضوی مربوط به خشونت است، مقابله با آسیبهای اجتماعی را از دغدغه های مهم در این استان و نیازمند هم افزایی بیشتر متولیان مربوطه برشمرد.
فرماندار گناباد نیز اظهار کرد: جذب سرمایه در بخشهای مختلف اقتصادی و از جمله سرمایه خارجی و توسعه صادرات به عنوان رویکرد مهم دولت تدبیر و امید باید محور اساسی فعالیت های مسئولان این شهرستان قرار گیرد.
محمدعلی نبی پور با اشاره به ظرفیتهای گناباد، حوزه گردشگری را از بخشهای مهم در توسعه سرمایه گذاری خارجی برشمرد و گفت: هر اندازه به گردشگری بیشتر توجه شود بستر برای جذب این سرمایه گذاری هموارتر می شود و سنگ اندازی در این مسیر از هیچ مسئولی پذیرفته نیست.
وی از عملکرد ضعیف و همکاری نکردن برخی بانکها در جذب و پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و کارآفرینان این شهرستان انتقاد کرد و خواستار توجه بیشتر سطوح مدیریتی استانی و سراسری این بانکها و رفع موانع و تنگناهای پیش رو شد.
اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در مجموع 320 هزار مددجو را زیر پوشش دارد. به طور معمول چهار درصد جمعیت هر جامعه را معلولان تشکیل دهند که از این میزان تاکنون 1.5 درصد، معادل 97 هزار معلول در خراسان رضوی توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده اند.
همچنین در مجموع هشت هزار معلول از 134 مرکز نگهداری معلولان در سطح خراسان رضوی خدمات دریافت می کنند که هفت هزار نفر آنان یارانه می گیرند. از این میان 2 هزار معلول شامل سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی و بیمار روانی مزمن در 71 مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نگهداری می شوند.
134 مرکز نگهداری از معلولان نیز در 2 قالب روزانه، شبانه و ویزیت در منزل در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند و 30 درصد معلولان در مراکز شبانه روزی 'بی سرپرست و مجهول الهویه' هستند.
پنج هزار و 500 مددجو زیرپوشش خدمات بهزیستی گناباد قرار دارند و 10 مرکز خیریه برای جلب مشارکتهای مردمی تحت نظارت این اداره هستند.
2 هزار و 26 نفر از مددجویان بهزیستی گناباد را معلولان تشکیل می دهند.
گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/5132
خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.